نحوه نوشتن توضیحات متا برای دریافت بازدید و ترافیک بیشتر از سمت گوگل

نحوه نوشتن توضیحات متا برای دریافت بازدید و ترافیک بیشتر از سمت گوگل

در این مطلب به نحوه نوشتن تگ توضیحات متا ( Meta Description ) برای محتوای سایت ، کاربرد آن جهت سئو سایت و دریافت بازدید بیشتر از سمت گوگل خواهیم پرداخت.

توضیحات متا ( متا دیسکریپشن ) چیست ؟

توضیحات متا یک برچسب مخفی در صفحات سایت می باشد که با استفاده از آن میتوان خلاصه ای از محتوای یک صفحه سایت را بیان کرد.

اگر چه متا دیسکریپشن در صفحات سایت مشاهده نمیگردد ، اما در زیر نتایج جستجوی گوگل برای کاربران نشان داده می شود.

نحوه نوشتن توضیحات متا جهت بهتر دیده شدن در نتایج گوگل

در صفحه وب سایت ، می توانید توضیحات متای هر صفحه را با کلیک راست و انتخاب “Inspect Element ” برای مشاهده توضیحات متا در قالب HTML اقدام نمایید.

اگر توضیحات متا به جز نمایش مختصری در نتایج جستجو در جای دیگری از صفحه وب سایت نشان داده نمیشود ، پس چه چیزی نحوه نوشتن آن را مهم می کند؟

چرا نحوه نوشتن توضیحات متا اهمیت دارد؟

در مورد اینکه آیا توضیحات متا بر رتبه بندی سئو سایت تأثیرگذار است یا تأثیری ندارد ، کمی اختلاف نظر وجود داشته است.

پاسخ کوتاه این است ، اگرچه برچسب های عنوان هنگام قرار گرفتن در الگوریتم های رتبه بندی گوگل بسیار اهمیت دارند، اما برچسب های متا اینگونه نیست.

نحوه نوشتن توضیحات متا برای گوگل اهمیتی ندارند. با این حال ، متا تگ ها برای افراد جستجو کنند در گوگل مهم هستند.

توضیحات متا نقش مهمی در نرخ کلیک CTR دارند ، که می تواند به رتبه بندی صفحات سایت در طولانی مدت کمک کند.

برچسب عنوان ممکن است اولین تأثیر را در کاربر ایجاد کند ، اما برچسب متا به کاربران کمک می کند تا تصمیم بگیرند که کدام نتیجه را بین صدها صفحه مشابه دنبال کنند.

متا دیسکریپشن به کاربران می گوید که صفحه درباره چیست و دید کلی درباره محتوای آن صفحه ارائه می دهد.

نحوه نوشتن توضیحات متا باید به گونه ای باشد که به بازدیدکنندگان شما درک درستی از محتوای شما ، قبل از بازدید از صفحه شما بدهد

متا دیسکریپشن باید آنها را مجاب کند که با کلیک و انتخاب محتوای شما ، به بهترین وجه نیازهای آنها برآورده میگردد.

حتی اگر محتوای صفحه شما کامل باشد ، اگر متا تگ شما را از این امر بازتاب ندهد ، هیچ کس تصمیم نمی گیرد که آن را کشف کند.

متا تگ انعکاسی از خدماتی است که مشتریان قرار است از صفحه سایت شما دریافت کنند.

اگر تگ به صورت واضح و مفید نباشد ، احتمال اینکه وب سایت شما هم همینگونه باشد وجود دارد و بازدید کنندگان گزینه دیگری را انتخاب می کنند.

در هنگام نوشتن توضیحات متا چه نکاتی را باید رعایت نمود؟

چندین قانون کلی در نحوه نوشتن توضیحات متا وجود دارد که نرخ کلیک CTR صفحه شما در جستجوی گوگل را بالا می برد.

تعداد کاراکترها توضیحات متا چقدر باید باشد؟

طول ایده آل برای متا دیسکریپشن بین 120 تا 158 کاراکتر است. باید به اندازه کافی توصیفی باشد تا نکات اصلی محتوا را در این محدودیت مشخص کند.

بهترین راه برای بررسی متناسب بودن متن توصیف شما در آن محدودیت کاراکتر ، با یک ابزار پیش نمایش SERP مانند افزونه Yoast Seo در وردپرس است.

به این ترتیب می توانید دقیقاً نحوه مشاهده متا تگ خود را در نتایج جستجو مشاهده کنید.

مطمئناً می توانید توضیحات متای طولانی تری بنویسید ، اما اگر از 158 کاراکتر عبور کنید، متن شما قطع می شود و در انتها “…” جایگزین می شود.

اگرچه می توانید استدلال کنید که “…” ممکن است افراد را به خواندن ادامه مطالب بیشتر سوق دهد ، اما در واقع این امر اغلب افراد را از کلیک باز می دارد و آنها را مستقیماً به یک سایت رقیب هدایت می کند.

نکته مهم در نحوه نوشتن توضیحات متا : برای مردم بنویسید نه برای گوگل

اکنون که میدانیم گوگل به متا دیسکریپشن ما اهمیتی نمی دهد ، می توانیم ملاحظات روباتیک کلمه کلیدی و قوانین جستجوگرها را از پنجره به بیرون پرتاب کنیم و بر روی بازدید کنندگان و کاربران تمرکز کنیم.

وقتی صحبت از نحوه نوشتن توضیحات متا می شود ، ضروری است که در نگاه اول خلاصه ای کامل و توصیفی ارائه دهید و از حضور کاربران در سایت خود استقبال کنید.

این امر همچنین فرصتی برای ارتباط با کاربر در سطح فردی است. از آنجا که توضیحات متا به کاربر اختصاص دارد ، از شکل مکالمه دادن به آن نترسید.

روش هایی را برای ترکیب شخصیت و برند تجاری خود در توضیحات متا پیدا کنید.

همچنین در صورت تمایل میتوانید در عین مودبانه بودن، مقداری شوخ طبعی نیز در توضیحات متای خود اضافه کنید .

برای هر صفحه سایت خود توضیحات متای منحصر به فرد بنویسید

یکی از موارد مهم در سئو سایت این است که هیچ دو صفحه ای نباید محتوای یکسان داشته باشند.

بنابراین مهم است که مطمئن شوید هیچ یک از متا دیسکریپشن های صفحات شما هم یکسان نیستند.

مثلا در توضیحات متای صفحه “تماس با ما” میتوان نوشت:

“کارشناسان تهران وب سئو آمادگی دارند تا به همه سوالات و مشکلات شما در زمینه سئو و طراحی سایت پاسخ دهند. با ما تماس بگیرید.”

یا در متای صفحه شرح “خدمات” سایت نوشت:

“تهران وب سئو با بهره گیری از سالها تجربه در زمینه سئو و طراحی سایت، آماده ارائه انواع خدمات حرفه ای در زمینه طراحی و سئو سایت میباشد.”

در این مثال با اینکه هر دو مربوط به یک وبسایت میباشد، توضیحات متا به شما نشان می دهد که با کلیک بر روی یکی از آنها شما به صفحه “تماس با ما” خواهید رفت و در مورد دوم با “خدمات” ارائه شده توسط سایت موردنظر آشنا خواهید شد.

اطمینان از منحصر به فرد بودن و مرتبط بودن توضیحات متا برای هر صفحه از سایت ، نرخ فرار از صفحه ناشی از گمراه شدن کاربران توسط توضیحات متا را کاهش میدهد.

در برخورد با متا دسکریپشن نامربوط به صفحه ، اکثر افراد قبل از اقدام به گشت و گذار در سایت شما برای یافتن اطلاعاتی که به دنبال آن آمده اند، دکمه برگشت را خواهند زد و سایت بعدی در لیست جستجوی گوگل را انتخاب خواهند کرد.

روش دیگری در نحوه نوشتن توضیحات متا : آن را به صورت تبلیغاتی بنویسید.

تا اینجا درباره نحوه نوشتن توضیحات متا میدانیم که باید با کاربر ارتباط برقرار کند، محتوای صفحه را منعکس کند بدون اینکه اسپم باشد و کمتر از 160 کاراکتر باشد.

برخی از برند ها از توضیحات متا به عنوان یک روش برای تبلیغ محتوا ، محصولات و یا خدمات خود استفاده میکنند.

به عنوان مثال در توضیحات متای زیر موارد تبلیغاتی مانند قیمت مناسب، تخفیف ویژه ، تحویل رایگان ، پرداخت در محل و ضمانت بازگشت کالا ذکر شده است تا کاربران را مجاب به کلیک نماید.

استفاده تبلیغاتی در توضیحات متا صفحات سایت

استفاده از توضیحات متا جهت تبلیغ برند

روش دیگر استفاده از متا دیسکریپشن برای ایجاد ارتباط با کاربر در جهت معرفی ، تبلیغ یا تحکیم برند تجاری شما در کنار معرفی محصولات و خدمات میباشد.

استفاده از توضیحات متا جهت تبلیغ برند

ایجاد اعتبار و اعتماد با استفاده از متا دیسکریپشن

همانطور که می دانید ، هر برندی رقبایی دارد که محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند و تمایز داشتن از آنها چالش برانگیز است.

یکی از روش های ایجاد مزیت نسبت به رقبا، استفاده از توضیحات متا برای ایجاد اعتبار و اعتماد میباشد.

ایجاد اعتبار و اعتماد با استفاده از متا دیسکریپشن

افزایش نرخ تبدیل توسط توضیحات متا

اگرچه در نحوه نوشتن توضیحات متا ، بالابردن نرخ کلیک CTR اهمیت دارد، اما برخی از سایتها نیز به دنبال نرخ تبدیل هستند.

در این روش اطلاعات تماس را مستقیماً در متا تگ خود ارائه می دهد تا کاربران بتوانند بدون مراجعه به سایت هم با آنها تماس بگیرند.

افزایش نرخ تبدیل توسط توضیحات متا

کلمات کلیدی اصلی را در توضیحات متا قرار دهید

با قراردادن کلمات کلیدی اصلی در توضیحات متا، در هنگام نمایش نتایج جستجو آنها بصورت Bold نمایش داده میشوند.

بدین ترتیب توجه کاربر بیشتر به لینک صفحه سایت شما جلب میشود و باعث افزایش نرخ کلیک میشود.

افزودن کلمات کلیدی اصلی در متا دیسکریپشن

جمع بندی نهایی درباره نحوه نوشتن توضیحات متا

اگرچه هیچ روش بی نقص و کاملی برای نوشتن توضیحات متا وجود ندارد و ممکن است در هر سایت و کسب و کاری روش بهینه متفاوت باشد ، اما قطعا روش ها و ترفند های ذکر شده میتواند به شما در نوشتن متایی که باعث افزایش ترافیک و نرخ کلیک کاربران میشود کمک میکند.

نکات مهم و اصلی :

توضیحات متای شما توصیفی و درباره محتوای صفحه شما باشد.
برای تبلیغ محتوا، محصول یا خدمات خود از متا استفاده کنید.
از تعداد کاراکتر های مجاز متا دیسکریپشن خود نهایت استفاده را ببرید.
توضیحات متا را برای مردم بنویسید ، نه برای گوگل.

اگر به سئو و بهینه سازی سایت علاقه مند هستید، میتوانید سایر مقالات ما را در بخش سئو سایت مطالعه نمایید.

small_c_popup.png
تهران وب سئو - خدمات طراحی و سئو سایت

جهت سفارش طراحی یا سئو سایت فرم زیر را تکمیل نمایید.

همچنین میتوانید با شماره های 09124459909 و 09122847548 با ما تماس بگیرید.