سئو سایت فروشگاهی کمک میکند که بازدید کنندگان آنلاین زیادی را جذب فروشگاه اینترنتی خود کنید و مهمترین نکته برای موفقیت کسب و کار شما می باشد.
کارکرد سئو یا SEO بدین شکل است که با انجام فعالیت هایی بر روی سایت خود و یا در فضای اینترنت بتوانید در رتبه های اول گوگل ظاهر شوید.
سئو یک استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار موفق برای رشد تجارت و کسب بالاترین میزان بازگشت سرمایه برای فروشگاه شما است.
ممکن است پیچیدگی های SEO در ابتدا دلهره آور به نظر برسد ، اما فقط تصور کنید چه مقدار بازدید کننده و ترافیک مرتبط و با کیفیتی که از گوگل خواهید گرفت و مجبور به پرداخت هزینه ای بابت آن نیستید!
جهت انجام سئو سایت فروشگاهی و افزایش بازدید کننده و در نتیجه فروش بیشتر، این 8 مرحله سئو سایت را با دقت انجام دهید.
فهرست
1- تحقیق درباره کلمات کلیدی مرتبط با فروشگاه
تحقیق درباره کلمات کلیدی سنگ بنای هر فرآیند سئو میباشد و در سئو فروشگاهی نیز همینطور است.
شما ابتدا باید بفهمید که مشتریان احتمالی شما هنگام جستجو در گوگل کدام عبارات جستجو یا کلمات کلیدی را تایپ میکنند.
سپس از این کلمات کلیدی در ادامه فرآیند سئو استفاده خواهید کرد.
کلمات کلیدی مورد نظر را که دارای حجم مناسب جستجو ، رقابت کم تا متوسط هستند و می توانند باعث ایجاد ترافیک وررئدی و فروش شوند ، شناسایی کنید.
اینها کلمات کلیدی هستند که شما باید در دسته بندی و صفحات محصول خود قرار دهید و سئو سایت فروشگاهی خود را بر اساس آن انجام دهید.
اما قبل از شروع فرایند تحقیق کلمات کلیدی ، یک نکته اساسی وجود دارد که شما باید آن مورد توجه قرار دهید.
هدف کاربر از جستجو را درک نمایید.
هدف و قصد کاربر مهمترین موضوعی است که باید هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی مورد توجه قرار گیرد.
این یک مفهوم اساسی است که شما را در انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت سئو سایت فروشگاهی راهنمایی می کند و باعث افزایش فروش میگردد.
4 نوع اصلی از کلمات کلیدی بر اساس هدف کاربر از جستجو وجود دارد :
- کلمات کلیدی اطلاعاتی : این کلمات کلیدی اغلب با “چگونه” ، “چیست” شروع می شوند یا حاوی “تعریف” هستند و معمولا کاربران جهت گرفتن اطلاعات یا تحقیق درباره موضوع یا کالایی از آن استفاده میکنند.
- کلمات کلیدی مربوط به اسم سایت و یا برند : به عنوان مثال کسی که “دیجی کالا” یا “شیپور” را با هدف بازدید از این وب سایت های خاص جستجو می کند.
- کلمات کلیدی تجاری : این کلمات کلیدی هستند که مربوط به مرحله بررسی محصول و خدمات هستند ، مانند “بهترین دوربین عکاسی سونی” ، “بهترین سئو کار در تهران”.
- کلمات کلیدی معامله ای : افرادی که به دنبال خرید چیزی در حال حاضر هستند از کلمات کلیدی معامله ای استفاده می کنند. به عنوان مثال ، “خرید غذای سگ بصورت آنلاین” ، “قیمت بیمه اتومبیل” ، “تعرفه طراحی سایت”. این نوع شامل کلمات کلیدی متمرکز بر محصول مانند “لباس کودک ال سی” و نام های خاص محصول مانند “گلکسی s20 سامسونگ” نیز هستند.
فروشگاه شما باید متناسب با جستجوهای محصول باشد. به همین دلیل کلمات کلیدی هدف اصلی سئو سایت فروشگاهی شما باید متمرکز برعباراتی باشد که قصد فروش محصولات مرتبط با آن را دارید.
پیداکردن کلمات کلیدی از طریق پیشنهادات جستجوی گوگل
بهترین نقطه برای شروع تحقیقات درباره کلمات کلیدی ، پیشنهادات گوگل میباشند.
برای یافتن کلمات کلیدی هدف، عبارتی را در گوگل وارد کنید که مرتبط با یکی از محصولات شما می باشد.
به عنوان مثال اگر قصد فروش کفش دارید با جستجوی عبارت خرید کفش ، ایده ای درباره کلمات کلیدی مرتبط و نحوه دسته بندی محصولات کفش خود خواهید یافت.
همچنین با تایپ کلمات پیشنهاد شده، باز هم کلمات دیگری خواهید یافت که برای زیر مجموعه های دسته محصولات و همچنین برچسب محصولات ایده های خوبی به شما میدهد.
همانطور که ذکر شد کلمات کلیدی مربوط به اسم سایت مانند دیجی کالا کاربردی برای شما ندارد.
اما میتوانید از سایر موارد برای دسته بندی و تگ گذاری محصولات استفاده نماید.
استفاده از سایت های آنالیز سئو جهت پیداکردن کلمات کلیدی سایت فروشگاهی
سایت های بررسی سئو و کلمات کلیدی درباره حجم جستجوی کلمات کلیدی و همچنین سختی هر کلمه از نظر دیده شدن در رتبه های اول گوگل به شما اطلاعات خوبی ارائه میدهند.
به عنوان مثال سایت مدیریت سئو آنلاین SEMrush به شما پیشنهادات خوبی در این زمینه ارائه میکند ، اما متاسفانه اکثر خدمات آن پولی و با پرداخت هزینه ممکن است و از طریق آیپی غیر از ایران باید وارد آن شوید.
در صورت تمایل با بهره گیری از متخصصین ما در تهران وب سئو میتوانید در پرداخت هزینه های دلاری سایت های آنالیز سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی صرفه جویی نمایید و این بخش از کار که در حقیقت یکی از مهمترین بخش ها در سئو سایت فروشگاهی میباشد را به ما بسپارید.
عکس بالا مثالی از پیدا کردن و مرتب کردن کلمات کلیدی مرتبط با محصول فروشگاه (مثلا کفش) می باشد.
لیست فوق به عنوان نمونه خلاصه شده میباشد و در عمل میتواند شامل موارد خیلی بیشتری باشد.
کلماتی که حجم جستجوی روزانه بیشتری دارند و درصد سختی آنها کمتر است، برای شروع سئو و دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل بهتر می باشد.
2. بهینه سازی ساختار سایت فروشگاهی
ساختار سایت بیانگر نحوه سازماندهی سایت فروشگاهی شما در دسته بندی ها و صفحات مختلف است. سئو ساختار سایت شما برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بسیار مهم است.
یک ساختار سایت خوب به موتورهای جستجو کمک می کند فروشگاه آنلاین شما را پیمایش و نمایه سازی کنند و Googlebot در هنگام پیمایش به راحتی می تواند هر صفحه را در سایت شما پیدا کنند.
اگر صفحاتی در اعماق سایت شما دفن شده اند ، یا اینکه به درستی به هم لینک نشده اند، موتورهای جستجو ممکن است آنها را شایسته نمایه سازی ندانند. یا حتی بدتر ، آنها حتی نمی توانند آنها را پیدا کنند.
یک ساختار جامع همچنین می تواند به سایت شما کمک کند تا با پیوندهای سایت در نتایج جستجو ظاهر شود.
همچنین کاربران شما نیز از ساختار خوب قدردانی خواهند کرد ، زیرا پیمایش در سایت شما را آسان می کند.
کاربران می توانند با کلیک کمتر و بدون نیاز به لمس دکمه برگشت به هر صفحه برسند و تجربه کاربری بهتر (UX) به معنای فروش بیشتر است.
ساختار سایت به دلیل تعداد بالای صفحات (معمولاً هزاران) برای سایت های فروشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
با افزودن و حذف محصولات و دسته ها ، ساختار سایت شما حتی پیچیده تر می شود.
اگر از ابتدا کارها را درست انجام ندهید ، تغییر ساختار سایت می تواند به یک کابوس تبدیل شود.
به همین دلیل است که ساختار سایت باید از اولویت بالایی در روند سئو سایت فروشگاهی شما برخوردار باشد.
در مورد سئو ساختار سایت فروشگاهی دو قانون کلی وجود دارد:
- ساختار خود را ساده و مقیاس پذیر نگه دارید.
- اطمینان حاصل کنید که هر صفحه با صفحه اصلی شما 3 کلیک فاصله دارد.
در اینجا مثالی از ساختار سایت ضعیف با پیمایش عمیق و پیچیده آورده شده است.
در این حالت ، ربات های گوگل و کاربران فقط برای دستیابی به محصولات باید از طریق چندین صفحه حرکت کنند و این ساختار خیلی پیچیده و عمیق است.
همچنین یک ساختار سایت عمیق باعث کاهش اعتبار دامنه شما خواهد شد که عامل اصلی SEO است (در این مورد در بخش ایجاد لینک).
بعلاوه ، این نوع ساختار سایت قابل مقیاس نیست. هر بار که محصول یا دسته ای را اضافه یا حذف می کنید باید کل وب سایت را از نو تنظیم کنید.
از طرف مقابل ، ساختار سایت فروشگاهی کاملاً منظم و صحیح به این شکل است.
در این مثال ، صفحه اصلی به دسته ها تقسیم می شود (اولین کلیک) ، و هر دسته حاوی محصولات مرتبط است (کلیک دوم).
اگر فروشگاهی با تعداد محصولات زیاد دارید ، می توانید سطح دیگری را به ساختار خود اضافه کنید .
به این ترتیب شما همچنان به قانون 3 کلیک پایبند هستید.
هشدار: اگر ساختار سئو سایت فروشگاهی شما به صورت استاندارد ساخته نشده است و میخواهید آن را تغییر دهید، اطمینان حاصل کنید که هر صفحه قدیمی به یک صفحه جدید ریدایرکت میگردد.
هنگامی که ساختار سایت خود را به درستی تنظیم کردید ، مرحله بعدی سئو داخلی یا SEO On-Page است.
سایر نکات مربوط به ساختار سایت را میتوانید در مطلب 21 نکته مهم برای سئو ساختار سایت مطالعه نمایید.
3. سئو داخلی سایت
کلمات کلیدی هدف ، عنصر اصلی یک استراتژی موفق سئو میباشد و اکنون وقت آن است که این ماده اصلی را به صفحات محصول و دسته بندی های خود اضافه کنید.
صفحات محصول و دسته شما بیشترین بازدید را داشته و مستقیماً به فروش شما کمک می کنند.
به همین دلیل شما باید اطمینان حاصل کنید که وقتی کسی کلمات کلیدی مورد نظر شما را جستجو می کند ، سایت شما سایتی است که در صفحه اول گوگل ظاهر می شود.
برچسب های عنوان و توضیحات متا خود را بهینه کنید
برچسب های عنوان و توضیحات متا به عنوان قسمت های اصلی هر صفحه در لیست جستجوی گوگل ظاهر می شوند.
به عنوان مثال به نتیجه زیر در جستجوی گوگل دقت نمایید.
برچسب عنوان : کفش زنانه – شیکسون
توضیحات متا : فروش اینترنتی انواع کفش زنانه ، تخفیف کفش ورزشی زنانه …
وقتی صحبت از برچسب های عنوان شما می شود ، وظیفه اصلی این است که کلمه کلیدی مورد نظر خود را در آن اضافه نمایید.
این تضمین می کند جستجوگران (و همچنین گوگل) بدانند که صفحه شما با آنچه که آنها جستجو می کنند مرتبط است.
همچنین برچسب های عنوان نیز نیاز به جذب کلیک دارند. چیزی جذاب ایجاد کنید که جستجوگران را مجاب کند تا بر روی سایت شما کلیک کنند.
یک روش خوب برای این کار اضافه کردن کلمات ترغیب کننده به کلمه کلیدی مورد نظر خود است ، مانند:
- بهترین
- ارزانترین
- % تخفیف (“مثلاً 20% تخفیف خرید”)
- ارسال رایگان
- فروش فوق العاده
- تضمین و غیره
در مورد میزان کلیک ها ، نحوه نوشتن توضیحات متا نقش اصلی را دارد. و این به معنی بازدید بیشتر و فروش بالقوه بیشتر است.
برای توصیف محصول خود از متا توضیحات استفاده کنید. یک نسخه کوتاه جذاب بنویسید که کاربران را به بازدید از صفحه شما فریب دهد.
همچنین ، کلمات کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و برخی از کلمات کلیدی را اضافه کنید تا پیشنهاد شما غیرقابل مقاومت شود.
در آخر ، مطمئن شوید که از کلمات دستوری استفاده می کنید و یک فراخوان برای کلیک کردن دارید.
اضافه کردن توضیحات متا توسط افزونه Yoast SEO در وردپرس
اگر سایت فروشگاهی شما وردپرسی میباشد حتما افزونه Yoast SEO را برای انجام سئو نصب نمایید.
توسط این افزونه برچسب های عنوان و توضیحات متای محصولات خود را اضافه نمایید.
فراموش نکنید که برای هر محصول خود برچسب عنوان و توضیحات متای منحصر به فرد بنویسید.
جهت سئو سایت فروشگاهی محتوای صفحه محصولات و دسته بندی ها باید طولانی و پر از کلمات کلیدی باشد.
گوگل برای درک موضوع صفحات سایت به محتوا نیاز دارد و هرچه اطلاعات بیشتری ارائه دهید ، بهتر است.
به همین دلیل است که باید محتوای طولانی و عمیق برای محصولات و دسته بندی های فروشگاه خود تهیه کنید.
محتوای طولانی همچنین به مشتریان کمک می کند محصولات شما را بهتر بشناسند و مشتریان را ترغیب به خرید میکند.
اضافه کردن شرح مختصر در بالای محصول به مشتریانی که با محصول آشنایی دارند و فقط برای خرید آمده اند کمک میکند تا درگیر جزئیات بعدی نشوند.
در بخش توضیحات مفصل تر محصولات موارد زیر را ذکر نمایید :
- ویژگی ها و مزایای اصلی محصول
- مشخصات ،جزئیات و نحوه استفاده از محصول
- نحوه بسته بندی ، ارسال و لوازم جانبی همراه محصول
- بخش نظرات خریداران که برای کاربران و هم برای گوگل اهمیت دارد
در هر صفحه محصول محتوایی حداقل 1000 کلمه ای بنویسید که 3-5 بار شامل کلمات کلیدی هدف شما باشد.
کلمه کلیدی مورد نظر خود را به روشی وارد کنید که طبیعی به نظر برسد و متناسب با محتوای شما باشد.
از پر کردن کلمات کلیدی ، تراکم کلمات کلیدی و روشهای مشابه خودداری کنید.
از کلمات کلیدی LSI در محتوای خود استفاده نمایید.
اضافه کردن کلمات کلیدی LSI – Latent Semantic indexing نشان دهنده معنای نهفته را در محتوای خود فراموش نکنید.
اینها عباراتی هستند که مربوط به کلمه کلیدی اصلی شما هستند و موضوع محتوا را برای گوگل قابل تشخیص میکنند.
کلمات کلیدی LSI در خدمت ارائه متن و همچنین تقویت کننده پیوند بین صفحات فروشگاه شما هستند.
به عنوان مثال ، اگر کلید واژه شما “دوربین مداربسته پاناسونیک” باشد ، کلمات کلیدی LSI می توانند چیزی مانند “ضبط کننده تصاویر” ، “دید در شب” ، “زوم هوشمند” ، “حسگرهای حرکت” و غیره باشند.
همانطور که میبنید کلمات کلیدی LSI از کلمات کلیدی مشابه (مترادف) متفاوت میباشد.
برای امتیازات بیشتر در گوگل ، خوانایی محتوای خود را با استفاده از پاراگراف های کوتاه ، لیست های نقطه دار و زیر عنوان ها افزایش دهید.
محتوای خود را با استفاده از تگ های عنوان h1 ، h2 ، h3 و غیره ساختار دهید.
شما باید فقط یک برچسب h1 داشته باشید که به طور ایده آل حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد.
در بیشتر موارد ، شما می توانید h1 را به عنوان نام محصول خود نگه دارید.
از عناوین (h2 ، h3) برای توضیح ویژگی ها، مشخصات، شرایط بازگشت وجه، اندازه محصولات و زمان حمل استفاده کنید.
از آدرس URL کوتاه و کاربرپسند برای صفحات فروشگاه استفاده کنید
مورد بعدی در سئو داخلی سایت فروشگاهی شما بهینه سازی آدرسس URL است.
URL های کوتاه و کاربرپسند داشته باشید که افراد بتوانند آنها را درک کند.
از URL های نامرتب یا طولانی مثل مورد زیر استفاده نکنید. (مثالی ازنسخه های قدیمی فروشگاه ساز ویرچومارت جوملا)
myshop.ir/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=12&virtuemart_category_id=68
درعوض ، ساختار سایت خود را دنبال کنید و آدرس هایی شامل کلمات کلیدی ایجاد کنید.
(آدرس صفحه دسته بندی)
myshop.ir/نام-دسته-بندی
(آدرس صفحه زیر مجموعه)
myshop.ir/نام-زیرمجموعه/نام-دسته-بندی
(آدرس صفحه محصول)
myshop.ir/نام-محصول/نام-زیرمجموعه/نام-دسته-بندی
آدرس های غنی از کلمات کلیدی به گوگل کمک می کنند تا مشخص کند صفحه شما در چه زمینه ای است و در ساختار سایت شما به چه شکل است.
آدرس ها در نتایج جستجو ظاهر می شوند و آدرسهای کاربرپسند می تواند منجر به کلیک و بازدید بیشتر شود.
در صورت تصمیم به تغییر URL های فعلی ، حتما از ریدایرکت کردن کلیه صفحات قدیمی به صفحات جدید اطمینان حاصل نمایید.
انجام سئو تصاویر در محصولات و دسته بندی های سایت فروشگاهی
تصاویر با کیفیت بالا می توانند کارآیی صفحات و محصولات فروشگاه شما را به واقع بهبود بخشند.
تصاویر می توانند ظاهر و احساس محصولات شما را به تصویر بکشند.
آنها همچنین می توانند با نشان دادن حس مالکیت یا استفاده از یک محصول احساسات مشتری را درگیر کنند.
همه اینها می تواند منجر به فروش بیشتر شود.
اما آیا می دانید تصاویر می توانند به سئو نیز کمک کنند ؟!
عکسهای محصول شما می توانند در نتایج جستجوی تصاویر گوگل ظاهر شوند ، در واقع میزان دیده شدن محصولات شما دو چندان می شود.
گوگل همچنین از تصاویر برای درک صفحه شما استفاده می کند.
در صورت مرتبط بودن تصاویر ، احتمالاً محتوای شما نیز مرتبط خواهد بود.
برای کمک به گوگل در درک تصاویر سایت، باید سئو تصاویر را انجام دهید.
در سئو تصاویر سایت فروشگاهی به این دو عنصر توجه نمایید.
- نام فایل تصویر
- متن alt (متن جایگزین تصویر)
نام فایل تصویر شما باید معنی دار باشد.
بنابراین ، مطمئن شوید که نام پرونده های شما “DCM0003546” نیست ، بلکه باید چیزی شبیه نام زیر باشد.
Cheap-leather-women-shoes.png
از آنجا که گوگل نمی تواند تصاویر را بخواند ، برای درک اینکه تصویر چیست ، به متن جایگزین alt متکی است.
شرح تصویری بسیار کوتاه بنویسید و مطمئن شوید که کلمه کلیدی مورد نظر خود را هر زمان که منطقی باشد در آن قرار دهید.
به عنوان مثال : “کفش چرم زنانه ارزان”
سرانجام ، برای بارگیری سریعتر صفحات ، سایز تصاویر خود را بهینه کنید.
در وردپرس می توانید از یکی از افزونه های بهینه سازی سایز تصاویر ووکامرس مانند WP Smush استفاده کنید.
لینک داخلی – به سایر صفحات دارای اولویت لینک دهید
لینک های داخلی یکی دیگر از مولفه های اصلی سئو سایت فروشگاهی می باشد.
خوشبختانه معمولا لینک های داخلی به محصولات مشابه به صورت پیش فرض در افزونه های فروشگاهی مانند ووکامرس وجود دارد.
لینک صفحات مهم باید در منوهای ناوبری ، دسته ها و همچنین توضیحات محصولات نیز گنجانده شود.
همانطور که قبلاً گفته شد ، لینک های داخلی به کاربران و ربات ها کمک می کند تا براحتی در سایت شما حرکت کنند.
اما یکی دیگر از مزایای لینک داخلی این است که اقتدار صفحات مدنظر شما با افزایش تعداد بک لینک های آن افزایش خواهد یافت.
محصول یا صفحات دسته بندی که بک لینک زیادی ندارند برای قرار گرفتن در رتبه های اول نخست گوگل چندان زیاد نیست.
وجود پست های وبلاگ با کیفیت بالا یک روش عالی برای بدست آوردن چندین بک لینک با کیفیت است که توسط آن می توانید از طریق لینک داخلی مستقیماً اعتبار صفحه محصول یا دسته بندی مدنظر شما را افزایش دهید.
به این ترتیب شما اقتدار صفحات محصول خود را افزایش می دهید و به آنها کمک می کنید تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشند.
پیاده سازی schema برای محصولات
اگر می خواهید سئو داخلی خود را به سطح جدیدی برسانید و در نتایج جستجو برجسته شوید ، باید داده های ساخت یافته را به صفحات خود اضافه کنید.
آیا توجه کرده اید که چگونه برخی از نتایج جستجوی محصولات دارای ستاره رتبه بندی ، قیمت و حتی در دسترس بودن محصول هستند؟
به این موارد ریچ اسنیپت rich snippet گفته می شود و فرصتی عالی برای گرفتن توجه فوری در نتایج جستجو میباشد که منجر به کلیک و بازدید بیشتر میشود.
راه بدست آوردن ریچ اسنیپت از طریق نشانه گذاری طرحواره یا محصول یا Schema است.
Schema کد ویژه ای است که می توانید در صفحات خود اضافه کنید تا به گوگل جهت درک بهتر محتوای شما صفحه شما کمک کند.
طرحواره محصول یا Product schema می تواند موارد زیر را به نتیجه جستجوی محصول شما اضافه نماید :
- قیمت گذاری
- دسترسی
- زمان تحویل
- رتبه بندی و بررسی
روش های زیادی برای ایجاد داده های ساخت یافته برای صفحه شما وجود دارد.
شما می توانید این کار را به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهایی مانند Schema Markup Generator یا Google’s Structured Data Markup Helper انجام دهید.
اگر از ووکامرس استفاده می کنید ، به راحتی می توانید این طرحواره را با پلاگین هایی مانند Schema Pro اضافه کنید.
4. سئو فنی سایت فروشگاهی
سئو فنی در واقع ارائه یک تجربه کاربری عالی ، عملکرد سریع و همچنین اطمینان از این که ربات های خزنده گوگل می تواند در سایت شما خزیده و آن فهرست کند.
همه وب سایت ها از سئو فنی سود خواهند برد ، اما این امر به صورت ویژه در مورد سایت های فروشگاهی صادق است. این بدان دلیل است که سایت های فروشگاهی معمولاً بک لینک زیادی دریافت نمی کنند ، بنابراین سئو فنی بیشتر از همه به یک فروشگاه خدمت می کند.
همچنین ، فروشگاه ها معمولاً تعداد زیادی صفحه دارند که این امر احتمال بروز مشکلات فنی را افزایش می دهد.
بیایید شروع به کار کنیم و سئو فنی سایت شما بپردازیم.
سرعت سایت خود را افزایش دهید
سرعت سایت شما نقش بسزایی در سئو سایت دارد. یک وب سایت سریع یکی از عوامل اصلی ایجاد تجربه کاربری UX عالی است. و گوگل UX عالی را دوست دارد ، به همین دلیل از سرعت سایت به عنوان عامل اصلی رتبه بندی استفاده می کند .
47٪ از مصرف کنندگان انتظار دارند صفحه ای در 2 ثانیه یا کمتر بارگیری شود . آمازون همچنین کشف کرد که تاخیر 1 ثانیه ای در بارگیری صفحات محصولات برای آنها 16 میلیارد دلار در سال هزینه دارد .
ابتدا باید سرعت سایت فعلی خود را بفهمید. شما می توانید از PageSpeed Insights خود گوگل استفاده کنید تا نمای کاملی از عملکرد سرعت خود داشته باشید.
PageSpeed Insights عملکرد کلی سرعت شما را در دستگاه های دسکتاپ و موبایل ارزیابی می کند. برای دیدن توصیه های بهینه سازی به قسمت پایین صفحه تست سرعت بروید.
اگر می خواهید یک دید عمیق درباره سرعت سایت پیدا کنید ، توصیه می کنم از GTmetrix برای تجزیه و تحلیل سرعت سایت فروشگاهی خود استفاده کنید.
گزارش سرعت خود را برای هر گونه مشکل بازرسی کنید و مواردی را که ممکن است سرعت سایت شما را کند کند برطرف کنید.
برخی از دلایل متداول بارگیری صفحات تجارت الکترونیکی عبارتند از:
اندازه تصاویر بزرگ و غیرفشرده
میزبانی و سرورهای کند
کد های HTML ، JavaScript و CSS با حجم بالا
مشکلات تغییر مسیر redirect
بهینه سازی معمول سرعت شامل موارد زیر است:
تعداد درخواست های HTTP را کاهش دهید
از حافظه پنهان مرورگر browser caching استفاده کنید
زمان پاسخ سرور را کاهش دهید
استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)
فشرده سازی Gzip را فعال کنید
بهینه سازی تصاویر
خزنده ها را محدود کنید.
در مطلب چگونه با افزایش سرعت سایت در نتایج گوگل بهتر دیده شویم؟ با جزئیات کامل، انواع روش های بهینه سازی سرعت سایت را توضیح داده ایم.
سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید
از سال 2018 ، گوگل اولین نمایه سازی تلفن همراه خود را اعلام کرد. این بدان معناست که رتبه بندی سایت تجارت الکترونیکی شما به عملکرد تلفن همراه شما بستگی دارد.
با توجه به اینکه بیش از 60٪ از کل ترافیک اینترنت از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود، این کاملاً منطقی است.
از نظر تجاری نیز مهم است. بیش از 50٪ مردم خرید از مشاغل دارای سایت موبایل بهینه سازی نشده را در نظر نمی گیرند.
به همین دلیل شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما 100٪ سازگار با نمایشگر تلفن همراه است.
اگر از ووکامرس برای فروش استفاده می کنید ، حتماً از قالب پاسخگو ( ریسپانسیو ) استفاده کنید.
اگر قالب فعلی شما رسپانسیو نیست ، میتوانید نصب افزونه WP Touch را در نظر بگیرید که به طور خودکار یک تم ساده و پاسخگو برای بازدید کنندگان تلفن همراه به فروشگاه ووکامرس شما اضافه می کند.
برای بررسی سازگاری فروشگاه اینترنتی خود با موبایل از تست Mobile-Friendly گوگل استفاده کنید.
همچنین می توانید از گزارش استفاده از طریق تلفن همراه در سرچ کنسول گوگل استفاده نمایید.
برای سئو بهتر به صفحات سایت خود Breadcrumbs اضافه کنید.
Breadcrumbs یا خرده نان ( اشاره به داستان هانس و گریتل و ریختن خرده نان جهت پیدا کردن مسیر بازگشت به خانه ) همان مسیرهای متنی کوچکی است که اغلب در بالای صفحه ها قرار دارند.
Breadcrumbs به عنوان ناوبری ثانویه عمل می کند و به کاربران نشان می دهد که در کجای وب سایت فروشگاهی شما قرار دارند.
همچنین به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا با کلیک کردن روی پیوندهای موجود در پیمایش Breadcrumbs به راحتی عقب و جلو بروند.
همچنین گوگل نیز آن را دوست دارد زیرا کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را بفهمد. خرده نان همچنین می تواند در نتایج جستجو ظاهر شود.
اگرچه معمولاً در اکثر قالب های فروشگاهی وردپرس Breadcrumbs وجود دارد، اما با استفاده از Yoast SEO می توانید Breadcrumbs را به سایت ووکامرسی خود اضافه کنید.
با این روش مطمئن خواهید شد که داده های ساختار یافته مرتبط با Breadcrumbs نیز در کد های سایت اضافه میگردد و گوگل آن را در نتایج جستجوی خود نمایش خواهد داد.
اطمینان حاصل کنید که شما یک اتصال امن HTTPS دارید
داشتن اتصال ایمن (HTTPS) اولویت اصلی سایت فروشگاهی شما است. این برای سئو ، امنیت سایت شما و همچنین ایجاد اعتماد و اعتبار و همچنین ارتباط مناسب با درگاه های پرداخت مهم است.
HTTPS به این معنی است که سایت شما از رمزگذاری SSL برای ایجاد ارتباط بین سایت و مرورگربازدید کنندگان استفاده می کند.
این بدان معناست که تمام داده هایی که از آنها استفاده میشود رمزگذاری شده و خصوصی هستند و از سرقت اطلاعات مانند رمزهای عبور و جزئیات کارت اعتباری توسط هکرها جلوگیری می گردد.
گوگل امنیت را جدی می گیرد ، به همین دلیل در سال 2014 از آن به عنوان عامل رتبه بندی SEO استفاده کردند.
داشتن یک اتصال ایمن برای سایت تجارت الکترونیکی شما ضروری است زیرا خریداران از اطلاعات محرمانه (اطلاعات شخصی ، مشخصات کارت اعتباری و غیره) برای خرید از فروشگاه آنلاین استفاده می کنند.
در حال حاضر اکثر هاستینگ های میزبانی سایت این قابلیت را افزوده اند. اگر از هاست های دارای Cpanel استفاده میکنید خاصیت Auto SSL به شما کمک میکند تا از SSl استفاده نمایید.
بصورت دستی هم میتوان این کار را انجام داد. معمولاً دامنه های com از گواهینامه های خود Cpanel جهت SSL استفاده میکنند و در دامنه های ir از گواهینامه های رایگان Let’s Encrypt میتوانید استفاده نمایید.
5- بازاریابی محتوا برای فروشگاه
بازاریابی محتوا یکی از بهترین، موثرترین شیوه های بازاریابی است که باعث افزایش ترافیک وب سایت ، فروش بیشتر و در عین حال بهترین راه برای لینک سازی است.
- 45 درصد بازاریابان اقرار میکنند که بلاگری و تولید محتوا استراتژی شماره 1 آنهاست.
- 70 درصد از مردم ترجیح میدهند که در یک مقاله راجع به برند یا شرکت مورد نظر اطلاعات کسب کنند تا یک تبلیغ!
- 68 درصد مصرف کنندگان احساس بهتری در مورد خریدشان دارند اگر درمورد برند محصول خریداری شده از قبل در مقاله ای مناسب راجع به آن مطالعه کرده باشند.
تولید محتوا آسانترین راه برای رتبه گرفتن کلمات کلیدی و ساختن بک لینکهای بیشتر است.
با تولید محتوای بهینه و مناسب درمورد محصولات فروشگاه اینترنتی خود میتوانید رتبه های خوبی برای تعداد کلید واژه های زیادی بگیرید ،به طوری که حتی شاید نتوانید سفارشتان را پوشش بدهید ! این مورد دور از دسترس نیست و اتفاق خیلی جالبی برای یک فروشگاه اینترنتی است.
بازاریابی محتوا نه تنها ترافیک و فروش وب سایت شما را افزایش خواهد داد بلکه باعث میشود فرایند لینک سازی را نیز به راحتی انجام دهید و اقتدار دامنه خود را بالاتر ببرید.
” ساخت لینک در یک محتوای ارزنده و جذاب بسیار راحت تر از ساخت آن در صفحه محصول و یا دسته بندی هست”
توصیه میکنیم در مورد تولید محتوای مناسب 7 روش مهم برای تولید محتوای سئو شده و رفع مشکل محتوی تکراری را مطالعه کنید.
6- ساخت بک لینک برای وب سایت های فروشگاهی
دو فاکتور برای رتبه گرفتن وجود دارد که گوگل بیش از هر چیز دیگری به آنها بها میدهد :
- محتوا
- لینک ها
به این مورد توجه داشته باشید که گرفتن بک لینکها از سایتهایی با اقتدار دامنه بالا (High Domain Authority ) بیش از هرچیز دیگری باعث بهبود رتبه شما خواهد شد. اما به خاطر off-page بودن، این مورد مقداری زمان بر است . در زمان ساخت لینک های وب سایت باید به این موارد توجه کرد:
- ساخت لینک صفحه منبع (resource page links)
- مشارکت با اینفلوئنسر ها
- ترمیم و بازسازی لینک های شکسته
- استفاده از لینک های رقبا
ساخت لینک صفحه منبع
لینک صفحه های منبع برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد موضوع محتوا هستند که میتواند در انتهای یک پست بلاگ یا در یک صفحه جداگانه تعبیه گردند. حالت دوم ممکن است به دلیل تعداد زیاد بودن لینکهای موجود در صفحه اعتبار زیادی برای صفحه به شما ندهد، اما ایجاد آن ساده است و باعث افزایش رتبه شما میشود.
زمانی که شما یک لیست مناسب از لینک ها به دست آوردید میتوانید ایمیل زدن به این وب سایتها را شروع کنید یا با فرد مرتبط در آن وب سایت تماس بگیرید. ممکن است مجبور باشید تعداد زیادی ایمیل بزنید پس می توانید از یک template استفاده کنید اما حواستان باشد که هر ایمیل را طوری شخصی سازی کنید که شبیه ربات به نظر نیاید .این کار مقداری سخت و زمان بر است اما مهمترین اقدام درسئوی شماست و جواب میدهد!
مشارکت با اینفلئونسرها
اینجا منظور از اینفلئونسرها افرادی هستند که در صنعت شما فالوور های زیاد یا یک وب سایت با اقتدار دامنه بالا دارند اما به صورت مستقیم به رقابت با شما نمیپردازند.
حتما در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ مطالبی را شنیده اید اما مشارکت با اینفلوئنسرها در SEO مقداری متفاوت است.به جای پرداخت هزینه به اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی هدف این است که از سایت خود به شما لینک بدهند. این میتواند یک پست وبلاگی باشد که محصولات شما را نشان دهد یا اینکه فقط یک لینک از صفحه موجود در سایت آنها دریافت میکنید. برای راحتی ارتباط با اینفلونسر ها می توانید از سایت تگرو استفاده کنید.
راهکارهای دیگری که میتوانید به طور تقریبا رایگان برای لینک گرفتن از اینفلوئنسرها انجام دهید :
- محتوی آنها را به اشتراک بگذارید یا زیر بلاگ پست های آنها کامنت بگذارید.
- مشتری برایشان بفرستید.
- با آنها تماس بگیرید و در مورد تخصص این افراد سئوال بپرسید.
- محصول رایگان و یا هدیه برای آنها تهیه کنید.
و هزاران راه دیگر… ، فقط به این فکر کنید که چطور میتوانید با افراد ارتباط دوستانه برقرار کنید .
باز سازی و تعمیر لینک های شکسته
با استفاده از پلاگین Check My Links در مرور گر کروم می توانید لینکهای شکسته را به راحتی پیدا کنید یا با استفاده از نرم افزار Screaming Frog این لینک ها را شناسایی کنید.
استفاده از لینک رقبا
چطور میتوانید هم کلمه کلیدی مورد نظر خود رتبه بگیرید و هم رقبا را از صحنه به درکنید ؟
در این مورد توصیه میکنیم مقاله چگونه بک لینک سایتهای رقیب و مشابه سایت خودرا پیدا کنیم ؟ را مطالعه بفرمایید
انجام سئو محلی
سئو محلی در سئو سایت فروشگاهی یکی از راههای بسیار تاثیر گذار در دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل در رابطه با محل کسب و کار شماست .
جستجو محلی در واقع به نوعی از جستجوی کاربر گفته میشود که در آن کلمه کلیدی در کنار محل جستجو آمده باشد برای مثال ” مرکز خرید غرب تهران ” این جستجو بیشتر از جستجوی اطلاعاتی دارای هدف تجار است و برای سئو سایت فروشگاهی و افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) از اهمیت بالایی برخوردار است .
با یک نگاه کوتاه در آمار ها و ارقام متوجه خواهیم شد که 46 % جستجو ها در گوگل به صورت محلی بوده و 78 % از این جستجوها که توسط موبایل صورت گرفته منجر به خرید میگردند . پس در صورتی که در مورد سئو محلی خود اقدامی نکردیدهمین حالا دست به کار شوید.
ثبت محل کسب و کار بر روی گوگل مپ برای سئو محلی
برای انجام سئو محلی ابتدا لازم است موارد زیر را آماده کنید :
- اطلاعات مفید تجاری مانند ساعت کاری (ساعت شروع به کار و پایان کار)
- اطلاعات تماس (شماره همراه و یا شماره ثابت)
- عکس هایی از محل کسب وکار (مثلا ویترین و دکور مفروشگاه ،دفتر کار یا سر در فروشگاه)
- محصولات و خدمات شاخصی که در فروشگاه ارائه میکنی
بعد از جمع آوری این محتوا کسب و کار و آدرس خود را در گوگل مپ ثبت کنید . برای اینکار اپلیکیشن گوگل مپ خود را باز کنید و بر روی دکمه contribute کلیک کنید .
بعد از پر کردن فرم های نام ، آدرس و انتخاب دسته بندی کسب و کار خود لوکیشن محل کسب و کار خود را بر روی گوگل مپس تعیین و تایید کنید . در این مرحله می توانید فرم های گفته شده را به فارسی تایپ کنید و در صورت امکان کلمه های کلیدی مدنظر خودرا به نام کسب و کار به صورت کوتاه و در حد 3 یا 4 کلمه اضافه کنید .
پس از آن ساعات کاری ، شماره تلفن ها ، وب سایت و روزهایی که باز هستید و عکس هایی از فروشگاه ،ویترین و محصولات مورد نظر خود را در آن add کنید .
پس از ثبت محل کسب و کار خود در گوگل مپس ، از همکاران ، مشتریان و دوستان خود بخواهید با ثبت نظر ات خود در گوگل مپ در باره کسب و کار و محصولات شما به بهبود سئو محلی شما کمک کنند .
توصیه هایی برای سئو محلی
از نکته هایی که باید در سئو محلی به آن توجه کرد ثبت کامل شماره تماس ، آدرس در صفحات مختلف وب سایت شماست که باید مطابق با اطلاعات ثبت شده کسب و کار شما در گوگل مپ باشد . بهتر است که این اطلاعات را در همه صفحات وب سایت و در فوتر قرار دهید . توجه داشته باشید تولید محتوای با کلمه کلیدی مربوط به سئو محلی در سریعتر دیده شدن شما در نتایج گوگل بیشتر کمک میکند.
برای مطالعه کامل در سئو محلی می توانید مقاله سئو محلی – راهنمای کامل برای دیده شدن در نتایج اول جستجوی محلی گوگل را مطالعه بفرمایید