اگر صاحب وب سایتی هستید قطعا میخواهید صفحه خود را در بالای صفحه نتایج گوگل (SERP) ببینید و سئو آدرس URL صفحات سایت به شما در جهت رسیدن به این هدف کمک میکند.
آدرس صفحات سایت ، اشتراک گذاری پیوندها به سایت شما را برای کاربران آسان می کند و به موتورهای جستجو کمک می کند صفحات شما را پیدا ، اسکن و رتبه بندی کنند.
این به نوبه خود منجر به رتبه بندی بهتر در موتور جستجوی گوگل و افزایش بازدید کننده سایت شما می شود.
در این مطلب ، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد که چگونه لینک های ثابت سایت را در نتایج جستجو برجسته سازید.
سپس بهترین روش ها برای سئو آدرس URL صفحات سایت شما و دستیابی به رتبه های بهتر را با شما درمیان خواهیم گذاشت.
فهرست
لینک ثابت یا پیوند یکتا Permalinks چیست؟
لینک ثابت ( پیوند دائمی یا پیوند یکتا ) نام های دیگری برای آدرس URL صفحات سایت شماست.
آدرس صفحات رشته ای از متن است که برای پیمایش در وب در نوار آدرس آن را تایپ می کنید.
این پیوندها هرگز تغییر نمی کنند – مگر اینکه شما عمداً آنها را تغییر دهید – از این رو نام آن لینک ثابت می باشد.
به طور معمول لینک ثابت شامل نام دامنه سایت و همچنین شرح صفحه خاصی است که به آن اشاره می کند.
به عنوان مثال https://tehranwebseo.ir/seo-checklist لینک ثابت یکی از صفحات سایت ما می باشد که شما را به صفحه مطلب چک لیست سئو منتقل مینماید.
چرا سئو آدرس URL صفحات سایت مهم است؟
یک لینک ثابت کوتاه و به یاد ماندنی باعث می شود کاربران بتوانند به صفحه ای که دوست دارند برگردند یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
permalinks های قوی همچنین تمایل دارند بیشتر در نتایج جستجو SERP خودنمایی کنند.
پیوندهای ثابت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات شما را پیدا و فهرست کنند.
اگر آدرس صفحات سایت شما توصیفی مختصر از موضوع صفحه شما باشد، باعث بهبود سئو میگردد و گوگل صفحه شما را راحت تر با جستجوی مرتبط با آن منطبق می کند.
در طرف مقابل ، پیوندهای ضعیف باعث می شود صفحات شما در پایین نتایج جستجو دفن شوند .
چندین قالب برای لینک های ثابت وجود دارد که می تواند مزایای زیادی برای User Experience (UX) و Search Engine Optimization (SEO) فراهم کند.
بهینه سازی ساختار لینک ثابت صفحات
ساختار لینک ثابت در بسیاری از سایت ها مخصوصا سایت های وردپرسی به صورت پیش فرض دارای شماره شناسه صفحه است ، به عنوان مثال:
yourwebsite.com/?p=123
این نوع آدرس صفحات برای سئو سایت ، بازدید کنندگان یا موتورهای جستجو مفید نیست ، زیرا به آنها چیزی در مورد محتوای صفحه نمی گوید.
کاربران هرگز به خاطر نمی آورند که از کدام صفحه بازدید کرده اند و از آنجا که این پیوند به نظر می رسد اسپم باشد ، احتمال نادیده گرفته شدن آن بسیار زیاد است.
تنظیم قالب لینک ثابت به صورت پیش فرض راهی مطمئن برای تضعیف هرگونه استراتژی سئو است
خوشبختانه ، سیستم های مدیریت محتوا (CMS) علی الخصوص وردپرس ، گزینه های دیگری از قالب های پیوند ثابت را به شما ارائه می دهد که می تواند به سرعت در هر صفحه سایت شما اعمال شود.
برخی از فرمت های معمول لینک ثابت
نام نوشته – این فرمت به سادگی از نام پستی که صفحه را به عنوان URL اختصاص می دهید استفاده می کند و آن را بعد از نام دامنه وب سایت اضافه می کند. به عنوان مثال:
yourwebsite.com/post-name
روز و نام نوشته – به عنوان مثال:
yourwebsite.com/2021/03/20/post-name
ماه و نام نوشته همانند مورد فوق ، اما فقط با سال و ماه.
فرمت سفارشی – انتخاب در اینجا به شما بستگی دارد و موادی مثل نام نویسنده و دسته بندی را نیز میتوانید اضافه کنید.
انتخاب فرمت نام نوشته برای آدرس صفحات سایت معمولاً راهی برای دستیابی به اهداف خوانایی و سئو جستجوگرها است.
استفاده از فرمت نام نوشته تضمین می کند پیوند یکتای شما توصیفی و مربوط به موضوع مورد بحث صفحه است ، زیرا معمولا در هنگام سئو، نام نوشته را مرتبط با موضوع و دارای کلمات کلیدی اصلی انتخاب میکنیم.
وجود کلمات کلیدی در لینک ثابت صفحات، همچنین به گوگل کمک می کند تا صفحه را به درستی فهرست و رتبه بندی کنند ، که به نوبه خود به ترافیک ورودی سایت کمک می کند.
در مقابل ، یک قالب سفارشی هم گاهی به شما این امکان را می دهد که پیوندهایتان را هدفمندتر کنید ، در حالی که ساختار ثابتی را تنظیم می کنید که برای کاربران آسان و به یادماندنی است.
همچنین شما میتوانید پیوند یکتای مطلب خود را به هر شکلی که میخواهید ویرایش نمایید و سپس مطلب را به صورت عمومی منتشر نمایید.
6 نکته برای سئو آدرس صفحات سایت
اکنون که شما یک درک اساسی از ساختار لینک ثابت دارید ، بیایید نگاهی به پنج نکته خاص بیاندازیم که می توانید به بهبود سئو سایت شما کمک نماید.
1. کلمات کلیدی مرتبط را وارد کنید
آدرس صفحات شما فرصت دیگری برای تقویت سئو سایت است.
به دنبال جای دادن کلمات کلیدی صفحه انتخاب شده خود در لینک ثابت خود باشید.
اگر نمی دانید مهمترین کلمات کلیدی شما چیست ، ابزارهای SEO مانند Yoast SEO می توانند به شما در یافتن اطلاعات کمک کنند.
اگر قالب پیوند همیشگی سفارشی را انتخاب کرده اید ، مطمئن شوید که مرتبط ترین کلمات کلیدی را برای صفحه یا پست مورد نظر وارد کنید.
علاوه بر این ، اگر از قالبی بر اساس نام پست استفاده می کنید ، مطمئن شوید که مهمترین کلمات کلیدی شما را شامل می شود.
این اطمینان حاصل می کند که پیوند ثابت به موضوع صفحه مرتبط است و تراکم کلمات کلیدی اضافی را برای موتورهای جستجو به شما می دهد.
2. از خط فاصله در لینک صفحات سایت استفاده کنید
لینک آدرس صفحات تا حدی به قابلیت خوانایی متکی هستند و خواندن چند کلمه با استفاده از خط فاصله “-” آسانتر است.
به همین ترتیب ، به جای اینکه بگذارید کلمات پشت سر هم باشند، کلمات را در پیوند یکتای خود جدا کنید.
به عنوان مثال ، از yourwebsite.com/this-post به جای yourwebsite.com/thispost استفاده کنید.
این کار خواندن پیوند ثابت را برای کاربران انسانی بسیار آسان می کند و همچنین می تواند به موتورهای جستجو در پردازش کلمات کلیدی موجود در لینک کمک کند.
3. آدرس صفحات کوتاه تر برای سئو سایت بهتر است
پیوندهایی که بالاترین رتبه را در نتایج جستجوی گوگل دارند ، تقریباً 60 حرف هستند.
حتی اگر نتوانید این هدف را به طور خاص تحقق بخشید ، پیوندهای کوتاه تر دارای کلمات کلیدی کمتر و در نتیجه قدرت کلمات کلیدی بیشتری هستند .
علاوه بر این ، خواندن ، یادآوری و به اشتراک گذاری آنها برای کاربران آسان تر است.
برای بهبود سئو و کوتاه شدن آدرس صفحات خود ، کلمات غیرضروری را حذف کنید.
به ویژه کلماتی مانند “از” ، “در” ، “به” و “با” را حذف کنید.
همچنین ، فقط مهمترین کلمات را برای توصیف صفحه بگنجانید.
به عنوان مثال ، به جای yourwebsite.com/how-to-page-url-permalink-seo ، از yourwebsite.com/page-url-seo استفاده کنید.
4. از قرار دادن تاریخ در لینکهای ثابت خودداری کنید
گاهی اوقات مشاهده میکنید که پیوندهای ثابت شامل یک تاریخ می باشد ، به ویژه برای فهرست هایی مانند “بهترین تم های وردپرس برای سال 2021”. در ظاهر این منطقی به نظر میرسد.
با این حال ، تاریخ ها در آدرس صفحات سایت دارای ارزش سئو نسبتاً کمی است و در واقع می تواند به بازدید کنندگان ارگانیک شما آسیب برساند.
در اینجا چند دلیل وجود دارد:
- آنها لینک ثابت را طولانی می کنند ، که برای سئو سایت بد است.
- آنها “تاریخ انقضا” را به محتوای همیشه سبز شما ( محتوایی که میتواند به صورت مداوم بروزرسانی شود و مورد علاقه گوگل است ) اضافه می کند.
- بازدیدکنندگان ممکن است در سال های آینده تاریخ گذشته را ببینند و فکر کنند صفحه شما حاوی اطلاعات منسوخ شده است ، حتی اگر مطلب کاملاً مرتبط باشد.
به همین دلایل سعی کنید از فرمت نام پست ساده استفاده نمایید و یا پیوند یکتای دلخواه خود را بدون تاریخ بسازید.
5. به یک ساختار آدرس در کل سایت پایبند باشید
این مورد لزوماً تأثیر عمده ای در سئو ندارد ، اما UX سایت را بهتر میسازد.
به زبان ساده ، ساختار پیوند ثابت را به صورت گسترده در کل سایت حفظ کنید.
ساختارسایت یکپارچه به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا در هر لحظه به راحتی درک کنند در کجای سایت شما قرار دارند.
این امر باعث می شود کاربران بتوانند به راحتی در سایت شما گشت بزنند و باعث افزایش بازدید ارگانیک صفحات شما شوند.
به همین ترتیب ، صرف نظر از اینکه در فرم های دلخواه سایت خود در چه قالب قرار می گیرید ، مطمئن شوید که با کل سایت سازگار است.
6. آدرس URL صفحات فارسی باشد یا انگلیسی ؟
از آنجایی که آدرس صفحات سایت هم میتواند به صورت انگلیسی و هم به صورت فارسی درج گردد ، از نظر سئو کدامیک اهمیت دارد؟
گوگل اعلام کرده است که ربات های خزنده در ایندکس کردن و الگوریتم های آن در تشخیص و رتبه بندی سایت ها کاملاً با URL های نوشته شده به زبان های دیگر از جمله فارسی سازگار است و مشکلی با این قضیه ندارد.
در نتایج جستجوی گوگل نیز اگر دقت کنید هم آدرس های انگلیسی و هم فارسی توانسته اند رتبه های خوبی به خود اختصاص دهند.
برای تصمیم گیری درباره فارسی یا انگلیسی بودن جهت سئو بهتر آدرس صفحات سایت میتوانید به سایت های رقیب در زمینه فعالیت شما که در گوگل رنک بهتری دارند مراجعه کنید و ببینید از پیوند فارسی و یا انگلیسی استفاده نموده اند.
چگونه مشکل اشتراک گذاری لینک های فارسی را حل کنیم
تنها مشکلی آدرس های url فارسی معمولاً ایجاد میکنند هنگام به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی یا لینک گذاری در سایر سایت ها می باشد، که در این موراد قسمت فارسی آدرس صفحات تبدیل به متنی طولانی شامل کاراکتر های عجیب و قریب میشود.
به عنوان مثال کلمه “صفحات” به تنهایی تبدیل به کاراکتر های زیر میشود :
%D8%B5%D9%81%D8%AD %D8%A7%D8%AA
که این جالب نیست و حتی برخی سایت های خارجی در هنگام بک لینک گذاری این قبیل لینک ها را نمیپذیرند.
راه حل ساده این مشکل استفاده از سایت های کوتاه کننده لینک یا افزونه های کوتاه کننده لینک در وردپرس برای ایجاد لینک های کوتاهتر جهت اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و گرفتن بک لینک میباشد.
در کل توصیه ما این است که اگر سایت شما دارای تعداد صفحات محدود یا مقالات تخصصی میباشد از آدرس url انگلیسی استفاده نمایید .
و اگر تعداد صفحات بالایی دارید و پست های زیادی در طول روز ایجاد میکنید که برگردان عنوان همه آنها به معادل انگلیسی و جایگذاری آن در آدرس سایت زمان بر است ، استفاده از لینک های فارسی توصیه میگردد.
جمع بندی موضوع سئو آدرس URL صفحات
آدرس صفحات یکی از جنبه های مهم سئو سایت است ، اما متأسفانه بسیاری از دارندگان سایت به آنها توجه لازم را نمی دهند.
وقتی لینک های ثابت به درستی بهینه شوند ، می توانند ابزاری قدرتمند در زرادخانه سئو شما باشند و به پیشبرد صفحات شما در بالای نتایج گوگل کمک کنند.
در این مطلب ، پنج نکته برای بهینه سازی لینک های ثابت شما ارائه گردید.
- کلمات کلیدی مرتبط را وارد کنید.
- از خط فاصله برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.
- پیوندها را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید.
- از قرار دادن تاریخ در لینک های ثابت خودداری کنید.
- در کل سایت از یک ساختار ثابت استفاده کنید.
- از ابتدا درباره فارسی بودن یا انگلیسی بودن آدرس صفحات تصمیم بگیرید.
اگر به سئو سایت علاقه مند هستید ، مطلب نحوه نوشتن توضیحات متا برای دریافت بازدید و ترافیک بیشتر از سمت گوگل نیز قطعا برای شما جالب خواهد بود.
همچنین اگر به دنبال کارشناس سئو جهت ارزیابی و بهبود سئو سایت خود هستید میتوانید با خیالی آسوده آن را به کارشناسان ما در تهران وب سئو بسپارید.