7 روش استفاده از رتبه بندی الکسا برای رشد سایت و تجارت آنلاین

استفاده از رتبه بندی الکسا

رتبه الکسا در جهان

0

رتبه الکسا در ایران

0

امتیاز سئو سایت

% 0

رتبه بندی الکسا ابزاری است که برای بررسی و رتبه بندی سایت های ایرانی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرد. نحوه رتبه بندی سایت ها در الکسا گاهی عامل سوتفاهم میباشد ، اما در اکثر موارد فوق العاده مفید است.

چه بخواهید سایتی راه اندازی کنید و چه به دنبال فرصت های بازاریابی هستید ، اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید ، رتبه بندی الکسا اطلاعات خوبی به شما ارائه می دهد.


سایت الکسا چیست؟

سایت الکسا دات کام متعلق به شرکت آمازون بود که اولین سرویس رایگان رتبه بندی ترافیک شناخته شده در جهان بود و در سال 2019 نیز هنوز یک ابزار مرتبط و ارزشمند است که انواع تجزیه و تحلیل وب را ارائه می دهد.

سئو سایت فروشگاهی - چگونه در 8 مرحله فروشگاه اینترنتی را برای گوگل بهینه سازی کنیم
سئو سایت فروشگاهی – بهینه سازی فروشگاه اینترنتی برای گوگل در 8 مرحله

در این مقاله ، شما هفت روش مهم برای استفاده از رتبه بندی ترافیک الکسا را خواهید آموخت. و اینکه چرا نتیجه گیری از داده های این سایت برای استفاده بسیار ارزشمند است و به شما کمک می کند تجارت آنلاین خود را توسعه دهید.

تحلیل سایت الکسا چقدر اعتبار دارد؟

کوه اطلاعات غلط در مورد الکسا وجود دارد. چرا؟ تا حدی به این دلیل که قدیمی ترین ( از سال 1996) و پرکاربردترین ابزار در نوع خود است. بسیاری از متخصصین در سالهای اولیه فعالیت سایت الکسا مشکلات آن را به درستی ذکر کردند اما به این نکته توجه نکردند که این مشکلات، آن را کلاً بی اعتبار نمی کند.

بررسی های بعدی هم گاهی از اوقات باعث انتشار اطلاعات نادرست شد. در نتیجه الکسا بدلیل قدمت آن بیشترین عامل سوتفاهم در دنیای وب است. اما در عین حال استفاده صحیح از آن به شما مزیتی برای رقابت می دهد و میتواند عامل موفقیت در تجارت آنلاین شما باشد.

8 فاکتور کلیدی در رتبه بندی گوگل برای سئوی سایت

بهره گیری از سایت های مشابه الکسا در جهت افزایش دقت تحلیل ها

بهتر است در کنار الکسا جهت تجزیه تحلیل سایت ها از ابزار های سایت های مشابه الکسا مانند SimilarWeb و SEMrush به عنوان مکمل استفاده نمایید.

اگرچه الکسا به تنهایی مفید است ، اما وقتی نتایج سایت الکسا را با ابزارهای دیگر ترکیب کنید ، اطمینان قابل قبولی در مورد آن خواهید داشت.

SimilarWeb و SEMrush از کجا داده های خود را می گیرند؟

داده های SEMrush بر اساس اولین 100 نتیجه جستجوی Google است که برای هر کلمه کلیدی در پایگاه داده آن پیدا شده است. این یک ایده خوب از بازدید سایت از جستجوها ارائه می دهد.

SimilarWeb داده ها را از اینترنت ، ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) و داده های جریان کلیک دهها میلیون کاربر که برنامه های SimilarWeb را نصب کرده اند ، جمع آوری می کند. داده های ISP تنوع را بیشتر می کند و خطر اشتباه آماری را کاهش می دهد.

هیچ گزارشی از سوگیری قابل توجه داده ها در این ابزارها گزارش نشده است.

از آنجا که هر سه ابزار ،داده های خود را از منابع مختلف می گیرند (اگرچه برخی منابع الکسا و SimilarWeb با هم تداخل دارند) ، استفاده از آنها با هم نتیجه دقیق تری را به دست می دهد.

در ادامه شما خواهید آموخت که چگونه از رتبه بندی و اطلاعات الکسا استفاده کنید ، چه زمانی رنک الکسا را با نتایج سایت های مشابه الکسا ترکیب کنید و چه زمانی اصلاً از آن استفاده نکنید.

رتبه بندی الکسا چیست؟

نتایج رتبه بندی سایت الکسا از نمونه گیری از میان دهها میلیون کاربر اینترنت حاصل شده است و هر روش نمونه گیری نقاط قوت و ضعف خود را دارد.

21 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی ساختار سایت
21 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی ساختار سایت

رتبه بندی الکسا چیست؟
رتبه بندی الکسا چیست؟

به عنوان مثال برخی شبکه های تلویزیونی بر اساس گزارش نظرسنجی نیلزن از عادت های تلویزیونی فقط 40،000 خانوار ، برای نحوه خرج کردن میلیاردها دلار تبلیغات تصمیم گیری می کنند.

آنها این کار را انجام می دهند با وجود این واقعیت که این نظرسنجی مملو از ایراداتی است ، که مهمترین آنها کوچک بودن نمونه آن نیست. آنها مسائل را درک می کنند و با این حال هنوز هم می توانند اطلاعات ارزشمند زیادی را استخراج کنند.

مدیران تلویزیونی نقایص نظرسنجی و رتبه بندی را تشخیص می دهند و می فهمند که کدام داده ها به اطلاعاتی غیرقابل ارزش تبدیل می شوند. در مورد رتبه بندی الکسا نیز همینطور است.

شکایات مبنی بر اینکه “الکسا بی فایده است” یا “خیلی نادرست و مفید نیست” با نحوه کار اولیه الکسا شروع می شود.

اطلاعات آن از طریق ردیابی کاربرانی است که نوار ابزار مرورگر آن را پیاده سازی کرده اند. این محدودیت منجر به نتایج مغرضانه در مکانهایی شد که احتمالاً مدیران وب سایتها و بازاریابان اینترنتی نوار ابزار را نصب می کردند.

البته الکسا این وضعیت را اصلاح کرده است. امروزه ، روش آن نمونه ای گسترده و نمایشی از ترافیک آنلاین را منعکس می کند.

برای دیدن رتبه الکسا میتوانید این لینک را یزنید و تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب نمایید. البته گاهی سایت الکسا با آیپی اینترنت داخل ایران باز میشود و گاهی نیز باز نمیشود. برای اطمینان بهتر است با آیپی خارج از ایران وارد این بخش شوید و آن را نصب کنید.

لیست خدمات سئو - بهینه سازی حرفه ای سایت
لیست خدمات سئو – بهینه سازی حرفه ای سایت

سپس مشابه تصویر زیر میتوانید برای هر سایتی را که بر روی مرورگر فعلی شما باز میباشد، با زدن بر روی آیکون الکسا ، رتبه جهانی و رتبه کشور اصلی آن سایت را مشاهده نمایید.

نصب الکسا تولبار برای مشاهده رتبه بندی الکسا سایت
نصب الکسا تولبار برای مشاهده رتبه بندی الکسا سایت

رتبه اول الکسا سایت پربازدید گوگل است و رتبه 30،000،000 بدترین رتبه عددی ممکن است.

برای سایت های با رتبه بندی بدتر از آن ، پیام “No Data – اطلاعاتی وجود ندارد” را دریافت خواهید کرد ، به این معنی که الکسا سابقه ای برای بازدید از آن سایت ندارد.

نکته مهم: الکسا وضعیت یک سایت را نسبت به سایت های دیگر ارائه می دهد. تعداد بازدیدکنندگان را نشان نمی دهد. و این خوب است. رتبه بندی نسبی همان چیزی است که شما برای اهدافی نیاز دارید که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

تغییرات اساسی در رتبه بندی سایت ها

در سال 2008 ، آمازون تغییرات اساسی در رتبه بندی الکسا انجام داد. آنها شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتر از پایگاه گسترده و متنوع کاربران در انواع مختلف مرورگرها ، نوار ابزار مرورگر و پلاگین ها کردند. این تغییرات بسیاری از مشکلات قبلی را اصلاح کرد ، همانطور که با تغییرات فوری در رتبه بندی بسیاری از سایت ها مصادف گردید.

الکسا اکنون “داده ها را از تعداد زیادی از ارائه دهندگان شخص ثالث تهیه می کند ، که نمونه قابل توجهی از جمعیت مرورگر اینترنت است.” این داده ها را از منابع مختلف مقایسه می کند تا مشکل موجود در هر منبع فردی را شناسایی و اصلاح کند.

آیا رتبه بندی الکسا قابل اطمینان است؟

مطالعات بر روی رتبه بندی الکسا موارد زیر را نشان می دهد:

همبستگی مشخصی از میزان بازدید با نمره الکسا وجود دارد.
هرچه میزان بازدید بیشتر باشد ، رتبه بندی قابل اطمینان تر است.
با کاهش ترافیک سایت ها ، “پراکندگی” (غیر قابل اطمینان بودن) افزایش می یابد.

به عنوان مثال یک سایت فقط با افزودن چند بازدید در روز می تواند از رتبه 10،000،000 به 5،000،000 برسد. اما ترافیک سایت باید روزانه هزاران بازدید کننده افزایش یابد تا از 100000 به 50،000 افزایش یابد.

مقایسه تعداد بازدید سایت با رتبه بندی الکسا
مقایسه تعداد بازدید سایت با رتبه بندی الکسا

بنابراین چه چیزی می توانید از رتبه بندی ترافیک الکسا یاد بگیرید ، که به شما کمک می کند وب سایت خود را ارتقا دهید؟

چگونه در صفحه اول سرچ گوگل باشیم ؟
چگونه در صفحه اول سرچ گوگل باشیم ؟

هر کسی که الکسا را ​​درک کند درمورد سایتی با رتبه الکسا 5 یا 10 میلیون سخن نمی گوید زیرا از نظر میزان ترافیک سایت، هر دو از نظر تعداد بازدید کننده افتضاح هستند.

بنابراین اصولا برای بازاریابی و تجارت آنلاین بیشتر تمرکز بر روی سایت های با رنک الکسای زیر 1 میلیون و حتی زیر 100 هزار میباشد.

الکسا از روش های غیر مستقیم نمونه گیری گسترده ای از کاربران اینترنت استفاده می کنند. این تنها راه برای به دست آوردن تخمینهای منطقی بازدید از سایتهایی است که کنترل آنها را ندارید.

الکسا ، SimilarWeb و SEMrush ابزاری ارزشمند هستند که برآورد بازدید “به اندازه کافی خوب” برای هر سایت را ارائه می دهند.

شما نمی توانید از Google Analytics و کنسول جستجوی گوگل برای بدست آوردن اطلاعات درباره سایت های دیگر استفاده کنید.

ابزارهای پولی وجود دارد که داده های بهتری ارائه می دهند ، اما هزینه آنها معمولاً بیش از آن است که برای استفاده شخصی به صرفه باشد.

اگر بدانید چگونه از Alexa ، SimilarWeb و SEMrush استفاده کنید ، به هیچ وجه به این ابزارها نیازی نخواهید داشت.

به یاد داشته باشید ، این سه مورد غیرمستقیم هستند ، بنابراین هنگام مقایسه در یک جایگاه مناسب برای تخمین ها بازدید سایر سایت های رقیب مناسب هستند. ازGoogle Analytics و کنسول جستجوی گوگل برای دریافت داده های دقیق مربوط به سایت خود استفاده کنید.

7 روش استفاده از رتبه بندی الکسا

الکسا همیشه یک روش ساده و معتبر برای سنجش میزان محبوبیت یک سایت بوده است و در ادامه به روش های استفاده از آن جهت توسعه سایت و تجارت آنلاین خواهیم پرداخت.

1- مقایسه رتبه الکسا سایت های مشابه با یکدیگر.

مفیدترین عملکرد الکسا این است که وب سایت خود را با وب سایت های مشابه دیگر مقایسه کنید.

مقایسه این رقابت نه تنها به شما نشان می دهد که جایگاه شما در میان سایتهای مرتبط کجاست، بلکه به شما هدفی می دهد که در جهت رسیدن به آن تلاش کنید.

همچنین با مشاهده رتبه الکسای رقبای موفق تر خود میتوانید حدوداً حدس بزنید که سایتی با موضوع و محتوای مشابه سایت شما تا چه میزانی امکان رشد و پیشرفت در میان سایر سایتهای اینترنتی دارد.

بک لینک سایت های رقیب
چگونه بک لینک سایت های رقیب و مشابه سایت خود را پیدا کنیم؟

2- بررسی اینکه آیا بازدید سایت های رقیب در حال افزایش یا کاهش میباشد.

وقتی سایت شما بازدید خود را از دست می دهد ، اولین واکنش معمولاً هراس است. پس از آن ، شما شروع به جستجوی دلیل می کنید و مفید است که به عملکرد سایر وب سایت ها در بازار خود نگاه کنید.

اگر آنها نیز رتبه بندی خود را از دست می دهند ، این نشانه این است که چیزی بزرگتر بر روی بازار شما تأثیر می گذارد. این می تواند یک به روزرسانی الگوریتم گوگل ، تغییر فصلی در تقاضا یا تغییر روند بازار باشد.

اگر شما رتبه خود را از دست می دهید و رتبه رقبای شما در حال بهبود است ، باید هر چه سریعتر برای نجات تجارت آنلاین خود چاره ای بیاندیشید.

3- برآورد سریع عملکرد وبسایت ها در یک نگاه

دلایل مختلفی وجود دارد که شما می خواهید برآورد سریع عملکرد وب سایت ها را بسنجید.

ممکن است برای ارزیابی پتانسیل ترافیک سایت، بررسی ایده یک کسب و کار آنلاین جدید یا کنجکاوی ساده باشد.

4- ارزیابی پتانسیل تجاری یک سایت

رشد تجارت آنلاین به این معنی است که درخواست های زیادی از همکاران بالقوه دریافت خواهید کرد.

به عنوان مثال ، سایت هایی که به شما پیشنهاد میدهند که رپرتاژ آگهی، خرید بک لینک یا فروش مشارکتی محصولات آنها را بررسی کنید.

رتبه بندی الکسا به شما یک “تصویر بزرگ” از وضعیت آن سایت میدهد. ممکن است یک صاحب سایت یا یک بازاریاب ادعا کند که سایتی روزانه 10 هزار بازدید کننده دارد.

وقتی برای آن سایت رتبه 5،000،000 در الکسا پیدا کردید ، می توانید 99.9٪ مطمئن باشید که او دروغ می گوید.

با یک چک کردن رایگان رتبه الکسا در برخورد با یک دروغگو، در وقت ، پول خود صرفه جویی کرده است!


5- جستجوی تأثیرگذاران بالقوه برای ایجاد روابط

هنگامی که به دنبال سایتهای دیگری هستید که بتوانند به شما در جهت رشد سایت کمک کنند، رتبه الکسا در ارزیابی اینکه کدام یک از پتانسیل های بالاتری برخوردار هستند بسیار کمک میکند.

شما به دنبال سایت های پر بازدید هستید، به این معنی که رتبه الکسای آنها نیز قابل اطمینان تر است.

هرچه بیشتر و بیشتر از الکسا استفاده می کنید ، یک مرجع قدرتمند برای ترافیک برجسته در مقایسه با سایت هایی که “ارزش پیگیری ندارد” را خواهید یافت.

6- یافتن شرکت های بازاریابی سطح بالا

اگر یک برنامه بازاریابی دارید ، یافتن بازاریاب های سطح بالا می تواند فروش شما را بسیار تقویت کند.

اما شما باید قبل از ارائه پورسانت های ترجیحی یا سایر امتیازات ، مطمئن شوید که آنها می توانند خدمات خوب تحویل دهند.

از Alexa ، SimilarWeb و SEMrush برای به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان و تعیین میزان مراجعه کنندگانن جستجوهای ارگانیک (که به طور کلی کیفیت بالاتری دارند) استفاده کنید.

7- تأیید ادعاهای موفقیت و فروشگاه های آنلاین

فارغ از اینکه در چه قصدی قرار داشته باشید ، الکسا هنگامی که می خواهید بفهمید چه کسی کالا یا خدمات را واقعاً تحویل می دهد و معتبر تر است، بسیار ارزشمند است.

مثلا به یک ارائه خدمات سئو برمیخورید و داستانها و نمونه های موفقیت آنها را مرور کنید. دو مورد اول که بررسی میکنید دارای رتبه الکسا 7 میلیون و 15 میلیون بوده است. آیا این واقعاً یک موفقیت در سئو است؟

از آنجا که اکثر فروشگاه های آنلاین و صاحبان وب سایتهای فردی، درآمد خود را عمومی نمی کنند ، بهترین شاهد موفقیت اکثر مشاغل آنلاین ، ترافیک آنان است.

بطور خلاصه اگر سایتی بازدید کننده و در نتیجه آن رتبه خوب الکسا نداشته باشد، احتمالاً نمی تواند چندان کسب درآمد کند.

بهترین استفاده از الکسا

ما در تهران وب سئو هر روز بارها و بارها از ابزار الکسا استفاده می کنیم ، بیشتر به عنوان اولین بررسی برای اینکه ببینم سایت های دیگر در چه وضعیتی هستند و اینکه آیا در حال رشد و یا در حال از دست دادن ترافیک هستند.

همچنین از الکسا برای بررسی ادعاها ، ارزیابی همکاری های احتمالی یا فقط ارضای کنجکاوی خود استفاده می کنم.

بیشتر اوقات، تنها چیزی که می خواهیم بدانیم این است که بازدید از یک سایت در کدام یک از 6 رده رتبه بندی الکسا قرار دارد:

  1. برجسته (100000 یا کمتر)
  2. عالی (100،001 – 1000000)
  3. خوب (1،000،001 تا 2،500،000)
  4. متوسط ​​(2،500،001 تا 5،000،000)
  5. بد (5،000،001 تا 30،000،000)
  6. نامرئی (“No Data”)

تعداد کمی از کسب و کار های شخصی انفرادی، بازدید را به حالت برجسته تبدیل می کنند (رتبه 1 تا 100،000). تقریباً همه رتبه بندی های الکسا “برجسته” از مشاغل متوسط ​​تا بزرگ به دست می آیند.

سایت نامرئی به این معنی است که پانل گسترده الکسا از نوار ابزار ، برنامه های افزودنی ، نصب پیکسل و منابع شخص ثالث دارای صفر داده برای آن سایت است که اساساً یعنی آن سایت “نامرئی” است و هیچ بازدیدکننده ای ندارد.

هنگام تصمیم گیری بر اساس رتبه بندی سایت الکسا این موارد را در نظر بگیرید

اگر با یک سایت کاملاً جدید و تازه تاسیس برخورد کرده اید ، “نامرئی” بودن طبیعی است.

اگر سایت جوان و در حال رشد است و زیر یکسال عمر دارد ، رتبه الکسای 5،000،000 برای آن خوب و گاهی عالی است.

اگر سایتی قدیمی با 30 صفحه و رتبه 5،000،000 باشد اما مدل درآمدزایی خاصی داشته باشد. (به عنوان مثال فروش خانه های لاکچری متراژ بالا)، باز هم عالی خواهد بود.

در صورت نیاز به اطلاعات جزئی تر (از جمله میزان مراجعه و تعداد بازدیدکنندگان) یا قطعیت بیشتر (به عنوان مثال ، وقتی کار شما اهمیت ویژه ای دارد و الکسا اطلاعات خاصی نمیدهد) ، از SEMrush یا سایر سایت های مشابه کمک بگیرید.

رتبه بندی الکسا برای بازاریابی اینفلوئنسر عالی است

برای تعیین قدرت اجتماعی اینفلوئنسرهای بالقوه ، حتی بیشتر از موفقیت در شبکه های اجتماعی ، ترافیک سایت آن ها در ارزیابی میزان موفقیت، فوق العاده مهم است.

رتبه بندی ترافیک الکسا به شما کمک می کند شرکای بالقوه خود را برای کمک به رشد کسب و کار خود پیدا کنیدو تعیین می کنید که آیا یک فرصت ارزش وقت ، تلاش و پول شما را دارد.


چه زمانی نباید از رتبه بندی سایت در الکسا استفاده کرد؟

در واقع فقط یک حالت وجود دارد که بهتر است از الکسا استفاده نکنید و آن برای بررسی مقدار ترافیک و بازدیدکنندگان سایت خودتان است.

هنگامی که ابزارهای دقیقی مانند Google Analytics وجود دارد که بهترین گزارشات را برای سایت شما فراهم میکند، دیگر نیازی به الکسا نخواهد بود.

بنابراین ، برای اندازه گیری میزان بازدید سایت خود از الکسا استفاده نکنید.

ما پست های بی شماری را در انجمن های مختلف دیده ایم که نگران پایین آمدن (یا بدتر شدن) نمره الکسا هستند و یا از بهبودی آن خوشحال می شوند. برخی از دلایل آن به شرح زیر میباشد:

  1. آنها قادر به درک مفهوم رتبه بندی الکسا و رقابتی و نسبی بودن آن نیستند.
  2. آنها این مفهوم را درک می کنند ، اما از دسترسی عمومی رتبه الکسا خجالت می کشند (به خصوص اگر به دروغ نتیجه ای بدتر از واقعیت را نشان دهد).
  3. آنها از رتبه الکسا برای نشان دادن میزان بازدید سایت خود استفاده می کنند که اشتباه است.
  4. آنها از دروغ نمره الکسا بالا استفاده کردند تا کسی را بخاطر خرید فضای تبلیغاتی ،رپرتاژ آگهی در سایت یا خرید یک محصول فریب دهند و اکنون دچار مشکل شده اند

پاسخ به همه این مشکلات ساده و کوتاه است:

الکسا یک روش خوب برای ارزیابی بازدید و رتبه سایت های دیگران است … اما نه برای سایت خودتان!

اگر تا اینجای مطلب با ما همراه بودید از شما دعوت میکنیم مقاله چه ترفند هایی باعث بهبود رتبه الکسا وب سایت شما می گردد؟ را نیز مطالعه نمایید.

سایر مقالات مرتبط :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *