نرخ پرش چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

نرخ پرش چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

یکی از شاخص ها در بهینه سازی موتور جستجو که کمتر به آن اهمیت داده شده است، نرخ پرش یا Bounce Rate سایت می باشد.

در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد ، اما با توجه به اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می کنند ، این که چرا نرخ پرش ممکن است در رتبه بندی وب سایت شما تأثیر بگذارد ، بسیار ساده است.


نرخ پرش Bounce Rate چیست ؟

” نرخ پرش ” یا ” نرخ گزاف گویی ” درصدی از بازدیدکنندگان است که پس از بازدید وبسایت شما ، بدون صرف وقت کافی برای آن را ترک میکنند و به جستجوی خود در سایت های دیگر ادامه میدهند.

این مورد یکی از 200 معیار احتمالی است که گوگل هنگام رتبه بندی صفحات در نتایج جستجوی خود ، آن را در نظر می گیرد.

اقدامات کاربران در مقیاس وسیع توسط گوگل تفسیر می شود. بنابراین ، هنگام اجرای یک کمپین جستجوگرها ، حتماً باید این موضوع را در نظر بگیرید.

در نگاه اول ، نرخ گزاف گویی بالا نشان دهنده عدم خواست بازدیدکننده برای ماندن در وبسایت شماست و در واقع می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود که می تواند بر توانایی شما در تبدیل بازدید کنندگان به مشتری تأثیر منفی بگذارد.

نرخ پرش چگونه بر روی سئو سایت تاثیر میگذارد؟

وقتی که بازدیدکننده ای موضوعی را جستجو میکند و از طریق گوگل وارد سایت شما میشود ، اگر پس از آن دوباره به قسمت جستجو بازگردد و نتیجه بعدی جستجو را باز نماید ، یک پرش از سایت شما انجام شده است و گوگل امتیازی منفی برای سایت شما درنظر خواهد گرفت.

چگونه در صفحه اول سرچ گوگل باشیم ؟
چگونه در صفحه اول سرچ گوگل باشیم ؟

با نرخ پرش بالا ، گوگل سایت شما را علامت گذاری می کند و رتبه شما را پایین می آورد زیرا تشخیص میدهد که با هدف جستجو مطابقت ندارد.

تجزیه و تحلیل و مدیریت نرخ گزاف گویی شما می تواند کاری فراتر از بهبود رتبه بندی موتور جستجوگر شما باشد و به افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیز منجر شود.

این فرآیند می تواند به شما کمک کند تا تلاش برای ارائه محتوا و بازاریابی خود را ساده کنید ، وب سایت را برای مشتریان خود بهینه کنید و توانایی شما را برای پاسخگویی به داده های موجود در اختیار شما قرار دهد.

یکی از مهمترین مواردی که باید بررسی کنید تا ببینید چرا وب سایت شما خوب کار نمی کند ، نرخ گزاف گویی آن است و همان چیزی است که به نظر می رسد. سئو ، نرخ پرش بالا برای ترافیک جستجو می تواند به گوگل نشان دهد که صفحه فرود سایت شما ممکن است برای سوالات جستجو بی ربط باشد یا عوامل دیگر مسئول انتخاب کاربر برای ترک سایت هستند.

پیگیری میزان پرش همچنین می تواند به شما بگوید که محتوا و یا طراحی وب سایت شما برای بازار هدف شما مناسب نیست.

حتی برخی از افراد معتقدند که میتوان با یادگیری ماشینی و سایر اشکال هوش مصنوعی (AI) سایت را به گونه ای بهینه سازی کرد که نرخ پرش سایت به حداقل برسد.

چگونه نرخ پرش صفحات سایت خود را بدست آوریم؟

با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک ، می توانید نرخ پرش سایت خود را بررسی کنید تا آخرین پیشرفت ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان ، بازدیدها ، بازدید از صفحه و رتبه بندی موتور جستجو مشاهده کنید.

سئو سایت فروشگاهی - چگونه در 8 مرحله فروشگاه اینترنتی را برای گوگل بهینه سازی کنیم
سئو سایت فروشگاهی – بهینه سازی فروشگاه اینترنتی برای گوگل در 8 مرحله

شما میتوانید میزان Bounce Rate سایت خود را در Google Analytics ، سایت الکسا و یا سایر سایت های تحلیلگر سئو مشاهده نمایید.

عکس زیر محل قرارگیری نرخ پرش در گوگل آنالایتیکس را نمایش میدهد.

نرخ پرش سایت Bounce Rate

طبق آمار بیش از یک سوم سایت های شرکت ها از Google Analytics استفاده می کنند. اگر با این سیستم آشنا باشید ، احتمالاً با بخش Bounce Rate آن نیز آشنا هستید.

برای مدیران وب و سئو ، نرخ پرش هر صفحه سایت می تواند شاخص خوبی برای موفقیت آن صفحه در سایت شما باشد.

نرخ پرش صفحات سایت در گوگل آنالایتیکس

همچنین می توانید از زمان صرف شده در یک وب سایت برای تعیین نرخ پرش استفاده کنید.

نرخ پرش درصد بازدیدکنندگان وب سایت است که بیش از یک صفحه بازدید نمی کنند و یا به عبارت دیگر تعداد صفحات مشاهده شده در سایت در طول روز برای آن بازدیدکننده خاص فقط یک صفحه میباشد.

بهینه سازی سرعت سایت به کاهش Bounce Rate کمک میکند.

بهینه سازی سرعت صفحات سایت یکی از وظایف کلیدی در مورد سئو صفحه است و همچنین عامل کلیدی در کاهش نرخ پرش است.

اگر سرعت بازگزاری سایت شما بالا باشد ، دیگر بازدیدکنندگانی که به خاطر کندی سایت به نتیجه بعدی گوگل می روند را از دست نخواهید داد.

21 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی ساختار سایت
21 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی ساختار سایت

در مطلب چگونه با افزایش سرعت سایت در گوگل بهتر دیده شویم؟ به صورت مفصل به فاکتور های مهم در زمینه بهینه سازی سرعت و نحوه انجام آن پرداخته ایم.

بازدید کنندگان ورودی توسط جستجوی گوگل از شما انتظار دارند مطالب ، کالا یا خدمات مرتبط با جستجوی خود را در وب سایت شما ببینند.

از پیوند ها و لینک های داخلی مرتبط در مطالب خود استفاده نمایید تا کاربران را به سایر مواردی که احتمالاً مورد علاقه آنهاست راهنمایی نمایید و نرخ گزاف گویی صفحه خود را به حداقل برسانید.

وقتی بازدیدکنندگان متوجه می شوند که چیزی که دنبال آن هستند در صفحه شما نیست ، کمی در لینک ها و دکمه های موجود در صفحه دقت میکنند و اگر آنها نیز مرتبط نبودند سایت شما را ترک می کنند .

اگر صفحه فرود محصول دارید و میزان گزاف گویی شما بالای 80٪ است ، به این معنی است که مشکلی در وب سایت یا محصول شما وجود دارد یا اینکه افراد اشتباه را هدف قرار می دهید.

بررسی و استخراج کلمات کلیدی اصلی مرتبط با موضوع سایت و استفاده از آنها جهت ایجاد محتوای سایت نیز میتواند منجر به قرارگیری در نتایج جستجوی مرتبط گردد.

نتیجه فرایند این است که بازدید کنندگانی از سمت گوگل خواهند آمد که از مرتبط بودن سایت شما با موضوع جستجوی خود خوشحال خواهند بود و نرخ پرش کاهش خواهد یافت.

در مطلب کلمات کلیدی چیست و چگونه از آنها برای سئو سایت استفاده میشود؟ بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سئو سایت

تولید محتوا

طراحی سایت

سوشال مارکتینگ

استارت آپ