فهرست
کلمات کلیدی چیست؟
قبل از شروع مطلب ، بیایید مطمئن شویم که درباره این که سئو و کلمات کلیدی چیست با یکدیگر هم نظر هستیم.
سئو یا SEO در واقع بهینه سازی صفحات سایت شما برای رتبه بندی بهتر در صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERP) است.
بخشی از فرآیند سئو استفاده از کلمات کلیدی است که این شامل کلمات و عباراتی است که محتوای صفحات سایت شما را توصیف می کنند و معمولا مرتبط با موضوع اصلی سایت می باشد.
گوگل از محتوای صفحه و کلمات کلیدی موجود در آن استفاده میکند تا تعیین نماید که کدام یک از مطالب مربوط به یک جستجوی خاص است و چگونه باید صفحه سایت شما در جستجوها برای یک اصطلاح خاص رتبه بندی کند.
لازم به ذکر است که اگرچه کلمات کلیدی عامل اصلی رتبه بندی نیستند ، اما استفاده از آنها در محتوا و پیوندها ، که از عوامل برتر رتبه بندی هستند ، به گوگل در رتبه بندی صفحه شما کمک می کند.
در مرحله بعدی ، بیایید نحوه شروع کار هنگام استفاده از کلمات کلیدی برای سئو را بررسی کنیم.
شروع استفاده از کلمات کلیدی جهت سئو سایت
یک نقطه شروع مهم هنگام استفاده از کلمات کلیدی برای سئو ، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است.
در وهله اول باید کلمات کلیدی مناسب را برای قرار دادن در صفحات سایت خود پیدا می کنید.
تحقیقات و بررسی کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا با ایجاد محتوا درباره اصطلاحاتی که می دانید مخاطبان شما به دنبال آنها هستند ، استراتژی سئو محتوای خود را جهت بهتر دیده شدن در نتایج جستجو پایه گذاری نمایید.
بهترین روش این است که هر یک از مطالب سایت را حول یک عبارت کلمه کلیدی متفاوت متمرکز کنید و هرگز از یک کلمه کلیدی مرکزی در مطالب مختلف استفاده نکنید.
این به این دلیل است که شما نمی خواهید برای رتبه بندی جستجو با محتوای خودتان رقابت کنید.
بهترین روش پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای سایت چیست؟
ابتدا لیستی از اصطلاحاتی را که فکر می کنید مشتریان بالقوه سایت شما در جستجوی آن هستند برای خود تهیه نمایید.
سپس با جستجوی این کلمات کلیدی پیشنهادات دیگر جستجوی گوگل درباره هر کدام ازین کلمات کلیدی را نیز یادداشت نمایید.
( به عنوان مثال قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی لباس ایجاد نمایید و به دنبال کلمات کلیدی هستید.)
در پایین صفحه نتایج جستجو نیز معمولاً کلمات کلیدی مرتبط دیگری را پیدا می کنید توسط افراد دیگر جستجو شده است.
باز هم میتوانید این کلمات کلیدی جدید پیدا شده را مجددا سرچ نموده و کلمات کلیدی جدیدی را اضافه نمایید.
بررسی کلمات کلیدی فقط برای ایجاد محتوای جدید مفید نیست. بلکه در ایجاد ساختار سایت و سایر بخش های سئو نیز میتواند راهگشا باشد و در واقع شالوده اصلی استراتژی سئو سایت شما خواهد بود.
ابزارها و سایت های دیگری نیز جهت یافتن کلمات کلیدی وجود دارد اما اکثراً مربوط به کلمات کلیدی انگلیسی بوده و یا نیازمند عضویت و پرداخت هزینه های گزاف دلاری جهت استخراج کلمات کلیدی میباشد.
یکی از موارد مرتبط با کلمات کلیدی که نمیتوان توسط پیشنهادات جستجوی گوگل یافت “میزان جستجوی روزانه” و همچنین “درصد سختی گرفتن رتبه های نخست” در این کلمات کلیدی میباشد.
ما در تهران وب سئو تصمیم گرفته ایم تا سالها تجربه گردآوری و بررسی کلمات کلیدی مربوط به موضوعات مختلف را در قالب محصولاتی در این زمینه با هزینه ای اندک نسبت به سایت های مشابه خارجی ارائه نماییم.
لیست کلمات کلیدی مربوط به موضوعات مختلف را در این بخش خواهید یافت.
جدول زیر مثالی از کلمات کلیدی با بیشترین تعداد بازدید جستجوی روزانه در گوگل در یک موضوع خاص میباشد.
همچنین با کلمات کلیدی که درصد سختی کمتری دارند سریعتر در رتبه های بهتر جستجوی گوگل ظاهر خواهید شد.
چگونه از کلمات کلیدی برای سئو سایت استفاده کنیم؟
در ادامه بخش هایی از سایت که استفاده از کلمات کلیدی در آنها موجب بهبود سئو سایت شما میگردد را معرفی میکنیم.
برای سهولت روند افزودن کلمات کلیدی ، پیشنهاد می کنیم از یکی از این افزونه ها یا برنامه های مربوط به سئو استفاده نمایید.
به عنوان مثال برای سایت های وردپرس افزون Yoast Seo یکی از بهترین افزونه ها در زمینه سئو میباشد که راهنمایی های لازم درباره نحوه استفاده از کلمات کلیدی در صفحات سایت را نمایش میدهد.
1. عنوان صفحه
بهینه سازی عناوین صفحه بخشی از سئو فنی است و هنگام استفاده از کلمات کلیدی برای سئو سایت شروع خوبی است.
عنوان صفحه موضوع اصلی صفحه شما را توصیف می کند و به عنوان اولین سطر ورودی نتایج جستجو نشان داده می شود تا به گوگل و جستجو کنندگان بفهماند که صفحه دقیقاً درباره چیست.
در این مثال کلمه کلیدی “چک لیست سئو” در عنوان مطلب چک لیست سئو ( بهینه سازی سایت برای موتور جستجو ) استفاده گردیده است که در نتایج جستجو نیز با همین عنوان ظاهر گردیده است.
بهترین روش هنگام نوشتن عناوین صفحه ، استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر خود در ابتدای عنوان صفحه است.
با این روش گوگل اطمینان حاصل خواهد کرد که این صفحه به آن کلمه کلیدی مرتبط تر است.
همچنین اول بودن در عنوان صفحه شما باعث میشود در نتایج جستجوی کوتاه تر مانند موبایل که ممکن است بخشی از عنوان نمایش داده نشود، کلمه کلیدی جستجو همچنان مشاهده گردد.
2. کلمات کلیدی در توضیحات متا
زمینه مهم بعدی برای استفاده از کلمات کلیدی برای سئو توضیحات متا است.
این به عنوان قسمت دوم ورودی نتایج جستجو نشان داده می شود.
اگرچه توضیحات متا دیگر یک عامل مستقیم برای رتبه بندی نیست ، اما می تواند به گوگل کمک کند تا تعیین کند محتوای شما با آنچه افراد جستجو می کنند مرتبط است.
توضیحات متا همچنین به جستجوگران کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا از طریق نتیجه جستجو کلیک می کنند تا محتوای کامل وب سایت شما را ببینند.
به همین دلیل استفاده از کلمات کلیدی مناسب در اینجا بسیار مهم است.
اگر علاقه مند هستید بیشتر درباره سئو توضیحات متا بدانید مطلب نحوه نوشتن توضیحات متا برای رتبه بندی بهتر در گوگل را مطالعه نمایید.
3. عنوان های فرعی ( زیر عنوان )
قبل از اینکه به چگونگی استفاده از کلمات کلیدی برای SEO در محتوای اصلی بپردازیم ، بیایید در مورد زیرعنوان ها صحبت کنیم.
عناوین فرعی به قابلیت خوانایی محتوای شما کمک می کند و باعث می شود چشم خوانندگان بر روی آنها متوقف و متمرکز شود.
Headings شامل H1 تا H6 میباشد که به ترتیب اهمیت و معمولا بزرگی فونت در میان نوشته قرار میگیرند.
H1 معمولا معادل عنوان اصلی Title سایت ، H2 تا H4 نیز معمولا زیرعنوان هایی هستند که در نوشتن محتوا از آنها استفاده میشود.
عناوین فرعی ممکن است به بازدیدکنندگان کمک کند تا در مورد ارتباط مطالب با نیازهایشان تصمیم بگیرند.
همچنین ممکن است به عنوان بخشی از قطعه یا جعبه پاسخ ویژه گوگل نمایش داده شود.
بهترین روش استفاده از کلمات کلیدی حداقل در چند زیر عنوان است. البته نباید در این کار افراط نمود.
اگر از افزونه Yoast Seo وردپرس استفاده نمایید به شما در این زمینه کمک میکند.
4. استفاده از کلمات کلیدی جهت سئو محتوا
یکی از مهمترین مکانها برای سئو کلمات کلیدی در محتوای صفحه شماست. به این دلیل که محتوا یکی از برترین عوامل رتبه بندی سئو است.
اما درست انجام دادن این کار بسیار ضروری است. استفاده نامناسب از کلمات کلیدی می تواند به رتبه بندی جستجوی شما آسیب برساند.
به عنوان مثال ، جلوگیری از پر کردن بیش از اندازه محتوا از کلمات کلیدی بسیار مهم است.
اگر در هر جمله از کلمات کلیدی مربوطه استفاده کنید، به احتمال زیاد گوگل شما را مجازات نموده و مطلب را در نتایج اول جستجو نشان نخواهد داد.
خوانندگان شما نیز این کار را زیاد دوست ندارند ، زیرا خواندن محتوای پر از کلمات کلیدی بسیار دشوار است.
نحوه استفاده موثر از کلمات کلیدی در محتوا به این شکل است :
ابتدا از کلمه کلیدی اصلی خود در اولین دو جمله از محتوای خود یا حداقل در بند اول استفاده کنید.
سپس به صورت منظم در هر 4 یا 5 پاراگراف محتوا یک بار از کلمات کلیدی استفاده نمایید.
همچنین میتوانید از کلمات کلیدی با مفهوم مشابه ( نمایه سازی معنایی نهفته LSI) به جای کلمه کلیدی دقیق در متن خود استفاده نمایید.
نکته آخر و مهم ابتدا برای انسان بنویسید و مطالب را قابل خواندن و فهم کنید. امروزه الگوریتم های گوگل به راحتی تشخیص میدهند که شما قصد فریب دارید یا مطلبی مفید و خوانا برای مخاطب عرضه کرده اید.
5. استفاده در عنوان و متن جایگزین تصاویر
ابتدا مطمئن شوید که هر تصویری که استفاده می کنید با محتوای شما مرتبط است.
در مرحله بعد ، نام فایلی که به آنها می دهید که نشان دهنده این ارتباط باشد. میتوانید از مترجم گوگل جهت پیدا کردن معادل انگلیسی کلمه کلیدی جهت نام گذاری استفاده کنید.
از کلمات کلیدی در عنوان Title تصویر استفاده کنید ، وقتی موس را بر روی عکس خود میبرید عنوان عکس مشاهده میشود.
در آخر ، از کلمات کلیدی در متن جایگزین یا alt استفاده کنید. این بخشی است که به قابلیت دیده شدن بیشتر در نتایج گوگل کمک می کند.
بهترین روش برای استفاده از متن alt با تصاویر ، توصیفی بودن آن است. فقط از کلمه کلیدی استفاده نکنید، بلکه شرحی کوتاه درباره عکس بنویسید که شامل کلمه کلیدی باشد.
6. بکارگیری کلمات کلیدی جهت سئو آدرس URL صفحات
آیا تا به حال آدرس URL هایی را مشاهده کرده اید که فقط رشته ای از اعداد و نوشته های عجیب و غریب هستند؟ این می تواند موجب عدم اطمینان بازدید کنندگان جهت کلیک بروی آن آدرس گردد.
بهترین URL ها به بازدیدکنندگان و گوگل سرنخی درباره آنچه در صفحه است ، می دهند.
بنابراین اگر می خواهید آنها را توصیفی کنید، بهترین کار استفاده از کلمات کلیدی و یا معادل انگلیسی آن در URL است.
بهترین روش کوتاه نگه داشتن URL ها است که شامل بیش از یک یا دو کلمه کلیدی نباشد، به گونه ای که URL برای افرادی که از آن بازدید می کنند منطقی باشد.
مطلب سئو لینک آدرس URL صفحات به شما بیشتر در این زمینه کمک خواهد نمود.
7. استفاده در متن لینک ها.
لینک ها یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی سئو هستند ، بنابراین کاملاً باید این موارد را برای سئو بهینه کنید.
قانون طلایی این است: لینک های خود را از یک آدرس URL به یک متن دارای لینک قابل کلیک تغییر دهید.
نکته دوم در هنگام استفاده از کلمات کلیدی این است که اگر برای هر لینک ورودی که در خارج از سایت خود ایجاد می کنید فقط از کلمه کلیدی اصلی مربوط به آن صفحه استفاده کنید ، این یک پرچم قرمز رتبه بندی سئو برای گوگل است و ممکن است مجازات شوید. در عوض ، از کلمات کلیدی مرتبط و با مفهوم یکسان برای متن لینک در قسمت های مختلف استفاده نمایید.
همین قانون در مورد لینک های داخلی سایت نیز وجود دارد که به گوگل و جستجوگران کمک می کند تا محتوای صفحات مختلف سایت را پیدا کنند. و همچنین برای لینک های خارجی نیز اعمال می شود.
اگر تعداد زیادی لینک در سایت شما از یک متن لینک برای پیوند به سایت دیگری استفاده کند ، ممکن است گوگل تصور کند که این یک طرح لینک مرتبط با سئو کلاه سیاه است و سایت شما را جریمه کرده و رتبه جستجوی آن را کاهش دهد.
8. شبکه های اجتماعی
اگرچه شبکه های اجتماعی عامل رتبه بندی جستجو و سئو مستقیم نیستند ، تحقیقات در مورد رسانه های اجتماعی و سئو نشان می دهد که یک ارتباط قوی بین اشتراکات اجتماعی و قابلیت مشاهده در نتایج SERP گوگل وجود دارد.
این موضوع دلیل کافی برای شروع بهینه سازی استفاده از کلمات کلیدی در شبکه های اجتماعی میباشد.
از کلمات کلیدی سایت خود در پست های شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا از تاثیر آن بر روی سئو سایت خود بهره بگیرید.
همچنین لازم به ذکر است که گوگل پست های توییتر را نمایه سازی می کند ، بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در آنجا می تواند افراد را به سمت توییتر شما و از آنجا به محتوای وب سایت شما هدایت کند.
کلمات کلیدی همچنین به عنوان هشتگ در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام مفید هستند.
استفاده از هشتگ های مناسب می تواند یافتن مطالب در سایت را برای مردم راحت تر کند.
سایر شبکه های اجتماعی نیز از هشتگ استفاده می کنند ، اما به نحوه استفاده از کلمات کلیدی به عنوان هشتگ توجه کنید زیرا استفاده از هشتگ در سایت های مختلف متفاوت است.
همچنین می توانید از کلمات کلیدی در پروفایل های اجتماعی خود برای برند سازی استفاده کنید.
این کار را در بیوگرافی خود در توییتر و اینستاگرام و در دسته بندی و توضیحات برای صفحه فیس بوک خود انجام دهید.
9. دایرکتوری ها و لیست ها
دایرکتوری ها و لیست سایت ها نیز می توانند مکان مناسبی برای درج کلمات کلیدی باشند.
به عنوان مثال ، اگر در حال راه اندازی Google My Business هستید ، منطقی است که کلمات کلیدی سئو را در توضیحات کسب و کار وارد کنید.
این باعث می شود شانس کسب و کار شما در هنگام تایپ کلمات کلیدی مرتبط در جعبه جستجو برای کسب و کار شما افزایش یابد و این باعث افزایش اقتدار آنلاین و میزان کلیک شما می شود.
اکنون که شما می دانید چگونه از کلمات کلیدی برای سئو سایت خود استفاده کنید وقت آن رسیده است که با فشردن دکمه زیر کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وبسایت خود را تهیه کنید.