24 نکته برای اندازه گیری موفقیت در سئوی سایت

موفقیت در سئوی سایت و قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل نیاز به اندازه گیری متریک ها و معیارهایی در سئو دارد که حتما باید به آنها توجه کنید و آنها را درست تفسیر کنیم . اگر چیزی را بتوانید اندازه گیری کنید آن را میتوانید بهبود بدهید . در سئو هم فرقی نمیکند متخصصان سئو همه چیز از رنکها و نرخ تبدیل ها گرفته تا تعداد لینکهای شکسته را برای بهبود سئو بررسی میکنند. اندازه گیری میزان تاثیرگذاری شما و بهینه سازی هایتان برای موفقیت در سئو و نگهداری مشتریانتان کاملا ضروری است. درضمن این مساله باعث تعویض سریع اولویت شما در زمانیست که یک جای کار میلنگد .


سئو را از ذهن خود شروع کنید

با اینکه داشتن چندین هدف متفاوت در یک زمان کاملا موضوع رایجی است اما داشتن یک هدف نهایی اصلی کاملا ضروری است .تنها راه اینکه هدف نهایی و اصلی یک وب سایت را درک کنید فهمیدن درست هدف نهایی سایت و نیازهای مشتریان شماست .

برای موفقیت در سئو سایت سئوال های خوب شما از مشتریانتان نه تنها باعث تدوین یک استراتژی پر بازده خواهد شد بلکه به تلاش هایتان جهت میدهدو نشان دهنده اهمیت دادن شما به مشتری و نیازهایش است .

سوالهایی که از مشتریانتان باید بپرسید :

  • می توانید خلاصه ای از تاریخچه شرکت را به ما بگویید؟
  • ارزش مالی برای سرنخ های جدید چه قدر است؟
  • سودآورترین خدمت و یا محصول شما کدام است؟

چگونه در صفحه اول سرچ گوگل باشیم ؟
چگونه در صفحه اول سرچ گوگل باشیم ؟

ویژگی اهداف سئوسایت

برای موفقیت درسئو سایت اهداف شما باید :

  • قابل اندازه گیری باشد: اگر اهدافتان قابل اندازه گیری نیستند پس نمیتوانید آنها را بهبود دهید
  • مشخص باشد : اجازه ندهید اصطلاحات مبهم بازاریابی در صنعت اهداف شما را تحت تاثیر قرار دهد
  • اهدافتان را با دیگران در میان بگذارید : مطالعات نشان داده که نوشتن و در میان گذاشتن اهداف با دیگران شانس شما را برای رسیدن به آنها افزایش میدهد.

اندازه گیری

حالا که هدف نهایی و اصلی خود را انتخاب کردید ارزیابی کنید که کدام نوع استاندارد اندازه گیری (متریک) سایت شما را برای قرارگرفتن در صفحه اول گوگل و موفقیت در سئو پشتیبانی میکند.اندازه گیری متریک های اضافی و البته قابل اجرا می تواند به شما کمک کند نبض بهتری در سلامت و پیشرفت فعلی سایت داشته باشید .

متریک های در گیر شدن کاربر با سایت شما (Engagement)

زمانی که افراد از سایت شما بازدید میکنند به چه صورت رفتار میکنند ؟ این سوالی است که معیار های مشارکت برای پاسخ دادن به آن دست به جستجو میزنند. چند متریک برای چگونگی  سرگرم شدن  افراد با محتوای موجود درسایتتان هست که باید در نظر بگیرید .

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

نرخ تبدیل در واقع تعداد تبدیل ها (برای اهدافی که در نظر داریم )تقسیم بر تعداد واقعی و منحصر به فرد ویزیت ها از سایت شماست. نرخ تبدیل میتواند در مورد هرچیزی به کار گرفته شود،از عضویت در ایمیل های خبرنامه تا خرید و یا ساخت اکانت  دانستن نرخ تبدیل می تواند به شما در اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI کمک کند .

سئو سایت فروشگاهی - چگونه در 8 مرحله فروشگاه اینترنتی را برای گوگل بهینه سازی کنیم
سئو سایت فروشگاهی – بهینه سازی فروشگاه اینترنتی برای گوگل در 8 مرحله

مدت زمان سپری شده بر روی صفحه یا پیج  (Time On Page )

برای موفقیت درسئو سایت این نکته حائز اهمیت است که مدت زمان سپری شده بر روی پیخ خود را در صورت لزوم بهبود ببخشید .

اگر شما یک متن یا بلاگ پست 2000 کلمه ای دارید که افراد صرفا 10 ثانیه برروی آن میگذرانند شانس شما برای بهره برداری از نتایج بدست آمده توسط شما در سئو سایت به شدت پایین است و بای آن را اصلاح یا تعویض کنید.اگر لینکی میزان مدت زمان سپری شده کمی در سایت شما دارد این مورد لزوما بد نیست،زیرا باید هدفتان از ایجاد پیج را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای پیج تماس با ما طبیعی است که مدت زمان سپری شده بر روی پیج شما به نسبت مقدار کمی باشد .

تعداد صفحات مرور شده در هر بازدید

آیا هدف صفحه شما در گیر کردن مخاطب و خواننده و فرستادن آنها به یک قدم جلوتر است؟اگر این قصد رادارید تعداد صفحات مرور شده در هر بازدید معیار قابل اندازه گیری ارزشمندی است و یکی از فاکتور های موفقیت درسئو سایت میباشد . در صورتی که اهداف پیج مستقل از اهداف پیج های دیگر در سایت شما در نظر گرفته شده باشد ( به عنوان مثال ورود ویزیتور ،آن چیزی که میخواهند را میبینندو صفحه راترک میکنند) پس دراین صورت تعداد صفحات مرور شده در هر بازدید کاملا معمول است .

نرخ پرش

سشن های پرش شده (bounced session) بیانگر این است که جستجو گر پیج شما را مشاهده کرده و بدون آنکه در سایت شما گردش کند خارج می شود. بسیاری از افراد سعی در پایین آوردن میزان این معیار دارند چرا که باور دارند نرخ آن با میزان کیفیت سایت همبستگی دارد.این در حالی است که این معیار تاثیر بسیار کمی در شناخت تجربه کاربری بازدید کنندگان از سایت ما دارد. مواردی از افزایش نرخ پرش در سایتهایی مشاهده شده که بهتر از همیشه کار میکنند!

سئو محلی
سئو محلی – راهنمای کامل برای دیده شدن در نتایج اول جستجوی محلی گوگل

جستجو های بیشتر نشان میدهد مردم به سادگی به دنبال ساعت کاری یا منوها یا آدرس هستند. معیار بهتری برای اندازه گیری کیفیت پیج یا سایت عمق اسکرول است .

برای مطالعه بیشتر در مورد نرخ پرشپیشنهاد میکنیم مقاله زیر را مطالعه کنید :

نرخ پرش چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟ نرخ گزاف گویی – Bounce Rate

عمق اسکرول در صفحات

این معیار بیانگر این است که بازدید کنندگان به چه میزان پیج های سایت را به سمت پایین اسکرول میکنند .آیا بازدیدکنندگان به محتوی مهم شما دستیابی دارند ؟ اگر که نه راههای متفاوت بسیاری برای بالا بردن افزایش بازدید محتوای اصلی پیج شما هست ،مانند استفاده از مولتی مدیا ….همچنین کیفیت محتوی تولید شده را در نظر داشته باشید .آیا عبارات بیهوده  را حذف میکنید و آیا ادامه صفحه به پایین برای بازدید کننده جذاب هست ؟ رهگیری عمق اسکرول را می توانید در گوگل آنالیتیکس ست کنید .

ترافیک سرچ

رنک ها معیار ارزشمندی برای سئو هستند . اما اندازه گیری کارایی ارگانیک پیج شما اینجا تمام نمیشود، هدف دیده شدن در سرچ پاسخ دادن به سوالات جستوجوگران است و یکی از معیار های موفقیت در سئو که البته قابل اندازه گیری نیز هست میباشد.در صورتی که رنک گرفتید اما در همان کلمه کلیدی  ترافیکی ندارید شایت یا پیج شما حتما مشکلی دارد.

اما چگونه می توانید متوجه این موضوع شوید که سایت شما چه مقدار ترافیک از جستجوی کاربران جذب کرده است؟ یکی از بهترین راهها استفاده از گوگل آنالیتیک است .

21 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی ساختار سایت
21 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی ساختار سایت

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای رصد ترافیک وب سایت

لوگوی گوگل آنالیتکس

 گوگل آنالیتیکس پر از داده های مختلف است در صورتی که ندانید به کدام قسمت از گوگل آنالیتیکس میخواهید مراجعه کنید ممکن است زیادی داده های موجود کمی گیجتان کند . گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار های بسیار مفید و رایگان برای اندازه گیری متریکهای مختلف موفقیت در سئوست .

ایزوله سازی ترافیک ارگانیک گوگل آنالیتیکس به شما اجازه میدهد که ترافیک سایت خود را در کانال های مختلف جداسازی کنید . این باعث می شود که تغییرات در کانال های ترافیکی دیگر داده های کانال ترافیک ارگانیک شما را به هم نریزد .

ترافیک سایت شما در طول زمان

  گوگل آنالیتیکس (ابزار رایگان گوگل) ، یکی از ابزارهای کارامد در بررسی و اندازه گیری متریک ها مورد نظر در موفقیت در سئو سایت

گوگل آنالیتیکس به شما اجازه میدهد که تعداد کلی سشن ها ،کاربران و بازدید از پیج ها را درطول یک دوره زمانی یا در یک تاریخ خاص مشاهده کنید و داده های این دوره های زمانی را با یکدیگر مقایسه کنید .

تعداد بازدیدی که از یک پیج خاص انجام شده .

گزارشها از محتوی سایت در گوگل آنالیتیکس برای ارزیابی اثربخشی یک صفحه بسیار خوب هستند به عنوان مثال تعداد یونیک بازدید کنندگان از صفحه در بازه زمانی خاص .

جذب ترافیک از کمپین

شما می توانید از کدهای UTM (Urchin Tracking Module) برای تشخیص کانالهای جذب بازدید و … استفاده کنید . با این روش می توانید منابع ، رسانه و کمپین خود را که از آن ترافیک میگیرید یا خواهید گرفت مشخص کنید .

نرخ کلیک  CTR (Click Trough Rate)

نرخ کلیک از نتایج جستجو به صفحه ای خاص  ( به معنی درصد افرادی که از نتایج جستجو بر روی لینک صفحه شما کلیک کرده اند ) میتواند درمورد عنوان پیج  و توضیحات متای پیج ارزیابی خوبی فراهم کند . این دسته از داده ها را میتوانید در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید گوگل سرچ کنسول ابزاری رایگان دیگری است و استفاده از آن برای موفقیت در سئوی سایت تقریبا حیاتی است .

8 فاکتور کلیدی در رتبه بندی گوگل برای سئوی سایت

به علاوه گوگل تگ منیجر هم ابزار رایگان ئدیگری است که شما می توانید پیکسل ها ( مثلا قسمت خاصی از صفحه یا یک دکمه )

را بدون اینکه در سایت خود از کد استفاده کنید رهگیری کنید .این ابزار کار را برای رهگیری کلیک بر روی یک سری از دکمه ها و فعالیتهای کاربر  بسیار آسان میکند .

رنک کلمات کلیدی

منظور از رنک کلمات کلیدی  جایگاه وب سایت شما را در نتایج جستجوی کاربر در گوگل این مورد شامل داده های SERP( Search Engine Result Page ) مانند اسنیپت ها و باکس سوالاتی که توسط کاربران پرسیده میشود و در آن رنک گرفتید نیز میشود .

از معیار های بی ارزش استفاده نکنید ، به عنوان مثال رنک گرفتن در کلمات کلیدی که باعث افزایش ترافیک نمی شوند و یا اینکه نرخ تبدیلی ندارن ویا کلمات بسیار کلی هستند .

تعداد بک لینک ها

تعداد بک لینکهایی که دارید و یا تعداد روت دامین های یونیک هر دو متریک های ارزیابی لینک رایجی هستند اما به شما پیشنهاد میدهیم کیفیت بک لینک ها و روت دامین ها را بررسی کنید.از آنجایی که هم تعداد و هم کیفیت بک لینکها نقش مهمی در موفقیت درسئو سایت را ایفا میکنند باید به آنها توجه ویژه ای داشت و برای مطالعه بیشتر در مورد بک لینکها می توانید مقاله “چگونه بک لینک سایت های رقیب و مشابه سایت خود را پیدا کنیم؟” را مطالعه بفرمایید .

به چه صورت این معیار ها را رهگیری و کنترل کنید

ابزار های زیادی هستند که می توانید با آنها جایگاه خود درنتایج جستجو ، سلامت خزش سایت ، فیچر های نتایج جستجو و مترینک های بک لینکی خود را با آنها رهگیری کنید از جمله MOZ PRO . البته ابزار های ایرانی هم در این زمینه موجود هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید .

API های MOZ امکان اتصال به گوگل شیت و یا برخی داشبوردهای قابل شخصی سازی دیگر را هم به مشتریان میدهد . داشبوردهایی مثل  Data Studio ، Tableau ، Power BI که می توانید با آنها نمودارهای شخصی سازی شده خود را رسم کنید .

ارزیابی سلامت سایت با ممیزی کردن سئوی آن

با مطالعه برخی از ابعاد سایت مثل :جایگاه یا رنک آن  در سرچ ها،نحوه تعامل کاربران با آن ،نحوه کارکرد،کیفیت محتوا  و ساختار کلی می توانید فرصت های بهتری را برای سئوی سایت خود فراهم کنید.استفاده از ابزارهایی که موتورهای جستجو در اختیار وب مستر ها قرار می دهند به کشف این فرصت ها کمک میکند همانطور که از مشکلات بالقوه پرده برداری میکند :

7 روش مهم برای تولید محتوای سئو شده و رفع مشکل محتوای تکراری
7 روش مهم برای تولید محتوای سئو شده و رفع مشکل محتوای تکراری

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

با ثبت سایت خود در ابزار رایگان گوگل سرچ کنسول می توانید گزارش های مفید و عملیاتی بگیرید ،مشکلات وب سایت را مشاهده کنید و نحوه تعامل کاربران با وب سایت را مشاهده کنید .

بینگ وب مستر تولز ((Bing Webmaster Tools

بینگ وب مستر تولز کاربرد مشابهی با گوگل سرچ کنسول دارد و نشان دهنده عملکرد وب سایت شما در موتور جستجوی بینگ است .

ممیزی لایت هاوس (Light House Audit)

  در حال حاضر این ابزار خودکار Google با ابزارWeb.Dev  ادغام شده و برای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت ، قابلیت دسترسی ، برنامه‌های وب و موارد دیگربرنامه ای کاملا کاربردی است. این داده ها درک شما از نحوه عملکرد یک وب سایت را بهبود می بخشد. در اینجا اطلاعات سرعت و دسترسی برای یک وب سایت را  به دست آورید می آورید .

پیج اسپید اینسایت ((Page Speed ​​Insights

 اطلاعات عملکرد وب سایت را با استفاده از داده های گزارش تجربه کاربری در  Lighthouse و Chrome با اندازه گیری واقعی کاربر (RUM) در صورت وجود ارائه می دهد .

ابزار تست داده های ساخت یافته  (( Structured Data Testing Tools

تأیید می کند که یک وب سایت به درستی از نشانه گذاری طرحواره  (داده های ساختاریافته) استفاده می کند .

تست سازگاری با موبایل (mobile friendly test)

ارزیابی می کند که کاربر چقدر راحت می تواند وب سایت شما را در دستگاه تلفن همراه خود مشاهده کند .

قابلیت خزش (Crawlability)

آیا صفحات اصلی  وب سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل خزش هستند یا به طور تصادفی Googlebot یا Bingbot  را از طریق فایل robots.txt خود مسدود می کنید؟ آیا وب سایت شما یک فایل sitemap.xml دقیق دارد تا به ربات ها کمک کند تا به صفحات اصلی شما هدایت شوند؟

صفحات نمایه شده (Indexed Page)

آیا می توان صفحات اصلی سایت  را با استفاده ازجستجو در  گوگل پیدا کرد؟ انجام بررسی site:yoursite.com یا site:yoursite.com/specific-page در Google می تواند به پاسخ به این سوال کمک کند . اگر متوجه شدید که برخی از آنها گم شده اند ، مطمئن شوید که تگ meta robots=noindex  صفحاتی را که باید ایندکس شده باشد و در نتایج جستجو پیدا شوند را حذف نمی کند.

عنوان صفحه و توضیحات متا (title and meta description)

آیا عناوین و توضیحات متای شما در خلاصه کردن محتوای هر صفحه به خوبی عمل می کنند؟ با توجه به گزارش های گوگل سرچ کنسول ، CTR آنها در نتایج جستجو چگونه است ؟ آیا آنها به گونه ای نوشته شده اند که جستجوگران را ترغیب کند تا روی نتایج شما در مقابل سایر URL های رتبه بندی کلیک کنند؟ کدام صفحات را می توان بهبود بخشید؟ خزش در سطح سایت برای کشف فرصت‌های سئو داخلی و تکنیکال  ضروری است.

سرعت صفحه

عملکرد وب سایت شما در دستگاه های تلفن همراه و در Lighthouse چگونه است؟ کدام تصاویر را می توان برای بهبود زمان بارگذاری فشرده کرد؟

کیفیت محتوا

محتوای فعلی وب سایت چقدر نیازهای بازار هدف را برآورده می کند؟ محتوا نقشی کلیدی در موفقیت در سئوی سایت ایفا میکند ، آیا محتوای شما 10 برابر بهتر از محتوای سایر وب سایت های رتبه بندی شده است؟ اگر نه ، چه کاری می توانید بهتر انجام دهید؟ به مواردی مانند محتوای غنی تر، چند رسانه ای، فایل های PDF، راهنماها، محتوای صوتی و موارد دیگر فکر کنید .

تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل وب سایت رقیب (انجام ممیزی در وب سایت های رقبای شما) همچنین می تواند درک خوبی  در مورد فرصت ها برای وب سایت شما ارائه دهد .

مثلا:

  • رقبا برای کدام کلمات کلیدی در صفحه 1 رتبه بندی می شوند، اما  برای وب سایت شما اینطور نیست؟
  • رتبه وب سایت شما در صفحه 1 کدام کلمات کلیدی است که دارای یک قطعه برجسته نیز هستند؟ ممکن است بتوانید محتوای بهتری ارائه دهید و آن قطعه را در اختیار بگیرید.
  • کدام وب سایت ها به بیش از یکی از رقبای شما پیوند دارند، اما به وب سایت شما لینک نمی دهند؟

کشف محتوای وب سایت ها و فرصت های عملکرد به طراحی یک برنامه حمله سئو مبتنی بر داده بیشتر کمک می کند! برای اولویت بندی کارها به طور موثر، فهرستی مداوم داشته باشید.

اولویت بندی اصلاحات سئوی سایت

برای اولویت بندی موثر رفع و اصلاح مشکلات  سئویی ، ضروری است که ابتدا اهداف مشخص و توافق شده ای بین شما و مشتری ایجاد شود.

در حالی که میلیون ها روش مختلف برای اولویت بندی سئو وجود دارد، پیشنهاد می کنیم آنها را از نظر اهمیت و فوریت رتبه بندی کنید. کدام اصلاحات می تواند بیشترین بازگشت سرمایه را برای یک وب سایت فراهم کند و به حمایت از اهداف شما کمک کند؟ برای موفقیت در سئو سایت حتما باید این مورد را در نظر بگیرید .

استفان کاوی، نویسنده 7 عادت افراد بسیار مؤثر، یک شبکه مدیریت زمان مفید ایجاد کرده است که می تواند بار اولویت بندی را کاهش دهد توصیه میکنیم این کتاب را حتما مطالعه کنید.

برنامه ریزی و اجرای سئو

مقدار زیادی از موفقیت در سئوی سایت شما به ترسیم و برنامه ریزی موثر وظایف سئو بستگی دارد. ابزارهای رایگان مانند Google Sheets می‌توانند به برنامه‌ریزی اجرای SEO شما کمک کنند ، ​​اما شما می‌توانید از هر روشی که برای شما بهتر است استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح می دهند وظایف سئوی خود را در تقویم گوگل خود، در کانبان یا اسکرام برد یا در برنامه ریز روزانه برنامه ریزی کنند.

از آنچه برای شما مفید است استفاده کنید و به آن پایبند باشید.

اندازه گیری پیشرفت خود در طول مسیر از طریق معیارهای ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا اثربخشی خود را در موفقیت در سئوی سایت بررسی کنید و به شما این امکان را می دهد که تلاش های سئویی خود را در زمانی که چیزی کار نمی کند متمرکز کنید. به عنوان مثال، عنوان صفحه اصلی و توضیحات متا را تغییر دادید، فقط متوجه شدید که CTR برای آن صفحه کاهش یافته است. شاید شما آن را به چیزی خیلی مبهم تغییر داده اید یا خیلی از موضوع صفحه دور شده اید ، ممکن است خوب باشد که یک روش متفاوت را امتحان کنید. توجه به افت رتبه‌بندی ، CTR ، ترافیک ارگانیک و تبدیل‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ‌تر، سکسکه‌هایی از این دست را مدیریت کنید .

ارتباط برای طول عمر مشتری سئو ضروری است

بسیاری از اصلاحات سئو بدون توجه به مشتری (یا کاربر) اجرا می شوند. به همین دلیل است که استفاده از مهارت‌های ارتباطی خوب در مورد برنامه سئو، بازه زمانی که در آن کار می‌کنید و همچنین بررسی‌ها و گزارش‌های مکرر ضروری است برای موفقیت در سئوی سایت مهارت های ارتباطی یک عنصر حیاتی است .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سئو سایت

تولید محتوا

طراحی سایت

سوشال مارکتینگ

استارت آپ